Tržní prostředí e-shopů je dnes velmi konkurenční a majitelé online obchodů se tak potýkají s mnoha výzvami jako je například akvizice zákazníků, nebo snižování nákladů na reklamu. Jednou z možností, které mohou pomoci e-shopům zlepšit svou pozici na trhu, jsou srovnávače cen. Jde o platformy, které umožňují zákazníkům porovnávat ceny i vlastnosti produktů od různých prodejců a vybrat si tak tu nejlepší nabídku.
V tomto článku se podíváme na to:
Srovnávače cen každý měsíc navštěvují miliony uživatelů, kteří chtějí zjednodušit proces nakupování na internetu a získat produkt za co nejlepších podmínek. Z uživatelského hlediska je celý systém jednoduchý a přehledný – co se ale opravdu děje na pozadí srovnávání cen od jednotlivých obchodů?
Vlastník e-shopu může (manuálně nebo automaticky) poskytnout srovnávači cen tzv. .xml feed, který obsahuje informace o produktech, jejich cenách a dalších informacích. Obvykle se jedná o data, jako jsou názvy, popisy, obrázky, kategorie, značky, doprava a další vlastnosti.
Srovnávače cen následně zpracovávají data z .xml feedu a srovnávají ceny a další vlastnosti produktů. Tyto informace jsou následně prezentovány uživatelům, kteří mohou porovnávat ceny a další vlastnosti produktů od různých prodejců a vybrat si na základě toho tu nejlepší nabídku.
Různé srovnávače výsledky prezentují odlišně. Často se však jedná o seznamy výsledků, tabulky s cenami, grafy s cenovou historií nebo srovnávací nástroje. Některé srovnávače cen umožňují uživatelům také filtrovat výsledky podle různých kritérií (např. cena, značka, model nebo další vlastnosti produktů).
Srovnávače navíc umožňují e-shopům platit za pořadí výsledku – liší se ale, jakých všech pořadí se to může týkat. Zatímco některé srovnávače to dovolují pouze na samotné produktové stránce zboží, jinde je možné ovlivnit i pozici ve vyhledávání.
Srovnávače cen jsou pohodlným nástrojem pro zákazníky, ale mohou výrazně pomoct i obchodům. Jaké jsou hlavní výhody, kvůli kterým je využívá už více než 80 % českých e-shopů?
Srovnávače cen mohou díky své velké návštěvnosti výrazně zvýšit viditelnost e-shopu tím, že prezentují jeho produkty potenciálním zákazníkům, které by jinak e-shop nedokázal oslovit.
Kromě toho umožňují srovnávače cen e-shopům sledovat ceny a vlastnosti produktů konkurence. To jim umožňuje lépe porozumět trhu a přizpůsobit svou prodejní, marketingovou i cenovou strategii v závislosti na aktuálních trendech. Tím se mohou e-shopy snáze přizpůsobovat poptávce a získat konkurenční výhodu.
Protože srovnávače cen často kontrolují a aktualizují informace o produktech, aby zajišťovali přesnost dat, mohou tím pomoci e-shopům zajistit, že jsou informace o jejich produktech správné a aktuální.
Srovnávačům cen se spolehlivě daří poskytovat velmi dobré CTR a konverzní poměry. Oslovují uživatele, kteří už mají zájem o daný produkt. Umožňují jim snadno najít, porovnat a nakoupit produkty na e-shopu. Placené marketingové služby srovnávačů pak jejich efektivitu ještě zvyšují.
Pokud se jako majitel nebo provozovatel e-shopu také rozhodnete zapojit do sítě srovnávačů cen, můžete tak učinit několika způsoby:
Při výběru srovnávače je důležité zvážit nejen jeho popularitu a cenu, ale také to, zda se zaměřuje na produkty, které nabízíte a odpovídá vaší celkové prodejní taktice. Největší rozdíl, kterým se od sebe mohou srovnávače lišit, je to, zda se jedná o obecné, nebo specializované srovnávače.
Jsou zaměřeny na téměř všechny typy produktů a dovolují v nich uživatelům třídit pomocí různých parametru. Tyto srovnávače často nabízí velkou databázi produktů, což z nich dělá ideální volbu pro e-shopy, které prodávají větší množství různých produktů. Vzhledem k tomu, jak jsou obecné srovnávače populární a mají velkou návštěvnost, mohou být navíc velmi užitečné pro e-shopy, které chtějí získat co nejvíce potenciálních zákazníků i za cenu vyšší ceny a větší konkurence. Mezi obecné srovnávače patří např. Heureka.cz nebo Zboží.cz.
Jsou na druhou stranu zaměřeny na konkrétní druh zboží, jako je například móda (př. Modio.cz), nábytek (př. Homago.cz) atd. Tyto srovnávače mohou být pro e-shopy, které prodávají specializované produkty, velmi užitečné, protože jim umožňují dosáhnout přesně své cílové skupiny zákazníků. Specializované srovnávače zpravidla mívají menší návštěvnost, ale v případě, že se zaměřují na daný druh zboží, mohou být pro e-shopy velmi efektivním marketingovým nástrojem.
Výběr mezi obecným a specializovaným srovnávačem cen závisí na druhu zboží, které e-shop prodává, i na cílové skupině zákazníků. E-shopy by měly pečlivě zvážit, který srovnávač bude nejlepší pro jejich konkrétní obchod a jaký bude mít největší vliv na jejich prodeje. Ideální je samozřejmě oba přístupy kombinovat a průběžně nastavovat svou kampaň tak, aby směřovala k co největší výkonnosti.
Komplexní a funkční marketing na internetu vyžaduje hodně času, energie i zkušeností. A ty my máme, nechte nám na sebe kontakt a my se o vše postaráme.
Přesný online návod na to, jak uspět v SEO tak, abyste získali více zákazníků.
V našem e-booku najdete potřebné informace a postupy, díky kterým budete schopni pochopit, co je třeba udělat.