digiamo logo bile

Jak využít srovnávače cen k navýšení prodejů

30. 4. 2023
Obsah článku

Tržní prostředí e-shopů je dnes velmi konkurenční a majitelé online obchodů se tak potýkají s mnoha výzvami jako je například akvizice zákazníků, nebo snižování nákladů na reklamu. Jednou z možností, které mohou pomoci e-shopům zlepšit svou pozici na trhu, jsou srovnávače cen. Jde o platformy, které umožňují zákazníkům porovnávat ceny i vlastnosti produktů od různých prodejců a vybrat si tak tu nejlepší nabídku.

V tomto článku se podíváme na to:

  • jak srovnávače cen fungují
  • jak a proč se do srovnávačů cen zapojit
Ukázka zbožového srovnávače Heureka.cz

Jak fungují srovnávače cen?

Srovnávače cen každý měsíc navštěvují miliony uživatelů, kteří chtějí zjednodušit proces nakupování na internetu a získat produkt za co nejlepších podmínek. Z uživatelského hlediska je celý systém jednoduchý a přehledný – co se ale opravdu děje na pozadí srovnávání cen od jednotlivých obchodů?

1. Poskytnutí .xml feedu

Vlastník e-shopu může (manuálně nebo automaticky) poskytnout srovnávači cen tzv. .xml feed, který obsahuje informace o produktech, jejich cenách a dalších informacích. Obvykle se jedná o data, jako jsou názvy, popisy, obrázky, kategorie, značky, doprava a další vlastnosti.

2. Zpracování dat a srovnání cen

Srovnávače cen následně zpracovávají data z .xml feedu a srovnávají ceny a další vlastnosti produktů. Tyto informace jsou následně prezentovány uživatelům, kteří mohou porovnávat ceny a další vlastnosti produktů od různých prodejců a vybrat si na základě toho tu nejlepší nabídku.

3. Prezentace výsledků

Různé srovnávače výsledky prezentují odlišně. Často se však jedná o seznamy výsledků, tabulky s cenami, grafy s cenovou historií nebo srovnávací nástroje. Některé srovnávače cen umožňují uživatelům také filtrovat výsledky podle různých kritérií (např. cena, značka, model nebo další vlastnosti produktů).

Srovnávače navíc umožňují e-shopům platit za pořadí výsledku – liší se ale, jakých všech pořadí se to může týkat. Zatímco některé srovnávače to dovolují pouze na samotné produktové stránce zboží, jinde je možné ovlivnit i pozici ve vyhledávání.

Jak srovnávače cen pomáhají e-shopům?

Srovnávače cen jsou pohodlným nástrojem pro zákazníky, ale mohou výrazně pomoct i obchodům. Jaké jsou hlavní výhody, kvůli kterým je využívá už více než 80 % českých e-shopů?

1. Zvyšují viditelnost e-shopu

Srovnávače cen mohou díky své velké návštěvnosti výrazně zvýšit viditelnost e-shopu tím, že prezentují jeho produkty potenciálním zákazníkům, které by jinak e-shop nedokázal oslovit.

2. Poskytují cenné informace o konkurenci

Kromě toho umožňují srovnávače cen e-shopům sledovat ceny a vlastnosti produktů konkurence. To jim umožňuje lépe porozumět trhu a přizpůsobit svou prodejní, marketingovou i cenovou strategii v závislosti na aktuálních trendech. Tím se mohou e-shopy snáze přizpůsobovat poptávce a získat konkurenční výhodu.

3. Zlepšují kvalitu dat o produktech

Protože srovnávače cen často kontrolují a aktualizují informace o produktech, aby zajišťovali přesnost dat, mohou tím pomoci e-shopům zajistit, že jsou informace o jejich produktech správné a aktuální.

4. Zvyšují prodeje

Srovnávačům cen se spolehlivě daří poskytovat velmi dobré CTR a konverzní poměry. Oslovují uživatele, kteří už mají zájem o daný produkt. Umožňují jim snadno najít, porovnat a nakoupit produkty na e-shopu. Placené marketingové služby srovnávačů pak jejich efektivitu ještě zvyšují.

Jak se do srovnávačů cen zapojit?

Pokud se jako majitel nebo provozovatel e-shopu také rozhodnete zapojit do sítě srovnávačů cen, můžete tak učinit několika způsoby:

  • Připojení k API srovnávače – Pokud chcete, aby srovnávač stahoval data přímo z vašeho e-shopu, musíte získat přístup k jeho API. To obvykle znamená, že musíte mít na svém e-shopu implementovaný software, který vytváří XML feed s informacemi o vašich produktech a aktualizuje ho v reálném čase.
  • Přihlášení se do srovnávače jako obchodník – Alternativně se můžete manuálně zaregistrovat přímo na stránkách srovnávače. V takovém případě budete muset ručně zadat informace o svých produktech a ceny pravidelně aktualizovat.
  • Spolupráce s agenturou – v případě, že si nechcete sami lámat hlavu s integrací srovnávače, vždy se můžete obrátit na specializovanou agenturu. Agentura vám pomůže s implementací API a pravidelným aktualizováním dat. Je pak ale pochopitelně třeba počítat s určitými náklady.

Jak vybrat, do kterých srovnávačů se zapojit?

Při výběru srovnávače je důležité zvážit nejen jeho popularitu a cenu, ale také to, zda se zaměřuje na produkty, které nabízíte a odpovídá vaší celkové prodejní taktice. Největší rozdíl, kterým se od sebe mohou srovnávače lišit, je to, zda se jedná o obecné, nebo specializované srovnávače.

Obecné srovnávače cen

 Jsou zaměřeny na téměř všechny typy produktů a dovolují v nich uživatelům třídit pomocí různých parametru. Tyto srovnávače často nabízí velkou databázi produktů, což z nich dělá ideální volbu pro e-shopy, které prodávají větší množství různých produktů. Vzhledem k tomu, jak jsou obecné srovnávače populární a mají velkou návštěvnost, mohou být navíc velmi užitečné pro e-shopy, které chtějí získat co nejvíce potenciálních zákazníků i za cenu vyšší ceny a větší konkurence. Mezi obecné srovnávače patří např. Heureka.cz nebo Zboží.cz.

Specializované srovnávače cen

Jsou na druhou stranu zaměřeny na konkrétní druh zboží, jako je například móda (př. Modio.cz), nábytek (př. Homago.cz) atd. Tyto srovnávače mohou být pro e-shopy, které prodávají specializované produkty, velmi užitečné, protože jim umožňují dosáhnout přesně své cílové skupiny zákazníků. Specializované srovnávače zpravidla mívají menší návštěvnost, ale v případě, že se zaměřují na daný druh zboží, mohou být pro e-shopy velmi efektivním marketingovým nástrojem.

Shrnutí

Výběr mezi obecným a specializovaným srovnávačem cen závisí na druhu zboží, které e-shop prodává, i na cílové skupině zákazníků. E-shopy by měly pečlivě zvážit, který srovnávač bude nejlepší pro jejich konkrétní obchod a jaký bude mít největší vliv na jejich prodeje. Ideální je samozřejmě oba přístupy kombinovat a průběžně nastavovat svou kampaň tak, aby směřovala k co největší výkonnosti.

Nemáte čas spravovat všechny účty?

Komplexní a funkční marketing na internetu vyžaduje hodně času, energie i zkušeností. A ty my máme, nechte nám na sebe kontakt a my se o vše postaráme.

Obsah článku

Nevíte si rady jak využít srovnávače pro svůj prospěch?

My to víme a rádi vám pomůžeme.
Chci být vidět

Náš blog

Tipy a novinky z oblasti digitálního marketingu
Do blogu

Chtěli byste s námi probrat možnosti spolupráce?

Rádi vám poradíme a navrhneme možnou strategii
Spojte se s námi
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram