digiamo logo bile

SEO Zraz 2020 – Co si z něj odnést

13. 2. 2020
Obsah článku

Druhé únorové pondělí patřilo SEO. V Bratislavě totiž probíhal 2. ročník konference SEO Zraz, kam dorazilo více než 400 SEO nadšenců z celého světa (především tedy z Česka a Slovenska). V tomto článku jsme si pro vás připravili shrnutí nejdůležitějších informací, které za celý den zazněly. Pokud jste na konferenci byli určitě to pro vás bude fajn připomenutí.

Než se ale pustíme k samotnému know-how, sdělíme vám své dojmy z celé akce. SEO Zraz nás mile překvapil výbornou organizací – vše šlapalo bez problémů, navíc všichni účastníci před akcí obdrželi email plný praktických informací. Super bylo také to, že jednotlivé přednášky pokryly problematiku SEO ze všech různých úhlů – došlo na automatizaci procesů, SEO na YouTube, nebo i na link building. Agentura Basta Digital celou akci zorganizovala opravdu na úrovni.

Teď už přichází na řadu klíčové informace z jednotlivých přednášek. Pohodlně se usaďte, protože článek rozhodně paří k delším.

Důležitost čitelnosti pro SEO

  • Marieke van de Rakt (CEO Yoast SEO)

Proč je čitelnost důležitá? 

  • Je důležitá pro uživatele, tím pádem i pro Google
  • Google se snaží porozumět textu – je v tom stále lepší (-> v budoucnu bude čitelnost ještě důležitější) 
  • Důležitá také pro hlasové vyhledávání

Jak zlepšit čitelnost? 

  • Nepoužívejte příliš „exact-matching keywords“
  • Pište tak, jak mluví vaše cílovka
  • Důležité jsou dobře strukturované odstavce (první věta v odstavci je nejdůležitější – řekněte v ní, o čem odstavec bude)
  • Pište krátké věty
  • Používejte „Transition words“ (příklady můžete vidět na obrázku)

Jak lépe pochopit Google penalizace

Fili Wiese 

There are no algorithmic penalties – only manual ones.”

Fili Wiese

Pár zajímavostí o Googlu a penalizacích:

  • Google používá mobile crawler jako primární crawler pro indexaci 
  • Google má “spam teams” – manuálně a pomocí nástrojů kontrolují “spam leads”

“Google updates are not penalties!”

Fili Wiese

Věci, které byste (ve svém vlastním zájmu) měli dělat:

  • Přečtěte si Google Guidelines 
  • Pravidelně monitorujte Google Search Console 
  • Vyčistěte si backlink profile 
  • Je důležité mít na paměti, že každá penalizace může být vyřešena.

Rok po Medic update a poučení do budoucna 

Daniel Duriš 

Daniel Duriš se podělil o své zkušenosti, jak napravoval spoušť po Medic update.

Dále také představil rady, jak se přichystat do budoucna…

Tipy, jak být připraven na další update od Googlu

  • Zbavit se starých a špatných odkazů 
  • Aktualizovat starý obsah a tvořit nový 
  • Získávat autoritativní odkazy 
  • Ze svého vlastního obsahu odkazovat na autoritativní osoby/weby (Wikipedie atd.)

Manuální vs automatizované SEO? -> semi-automatizace

Gábor Papp 

Toto byla jedna z nejlepších přednášek celé konference – plná praktických tipů a ukázek.

Gábor Papp zdůraznil důležitosti (alespoň částečné) automatizace.

Při manuálním SEO vzniká několik problémů:

  • je to pomalé 
  • větší šance dopustit se chyby

Jak na KW research?

Použít Semrush nebo Ahrefs – keyword gaps / overlaps (není ani potřeba mít u Ahrefs nejvyšší plán) 

Jak na to? 

  • Stáhnout všechna keywords konkurence
  • Dát to všechno do Google sheets 

Optimalizujte současný obsah – On-Page Optimization 

  • Mohu si udělat script v Google sheets a to mi řekne, zda keyword je dané stránce 
  • Keywords si vezmu z GSC, Semrush, Ahrefs 

Tvorba obsahu

  • Vezmu si na toto keyword prvních 5 stránek – nahrát je do tabulky
  • Kolik stránek obsahuje tato keywords? Vyberu jen ta KWs, která jsou 3 a více z daných 5 stránek 

Zajímavé zdroje plné nápadů o automatizaci SEO práce:

  • Coding is for Losers Vault – prozkoumejte i jejich Trello
  • Sheets for Marketers – webovky

Dlouhodobá SEO strategie

Pavel Ungr

Na čem neztrácet čas: 

  • Stačí napsat meta-description na ty stránky, kde jsme na 1. a 2 stránce v Googlu 
  • Neztrácejme čas na popiscích obrázků, které se nikde nezobrazují. 
  • Neztrácet čas na neindexovaných stránkách 
  • Tyto stránky najdu v Google Search Console. 

Jak zlepšit CTR: 

V  Google Search Consoli najděte stránky s CTR < 1 % a pozicí < 11 a ty detailněji projít. Jejich CTR a pozici můžete zlepšit těmito způsoby:

  1. používat emojis v titlu nebo metadescription
  2. Pavlovi to pomohlo na jeho stránku zvýšit CTR o 10% 
  3. Používat rich snippets 
  4. Používat Featured snippets – pouze na dotazy, které jsou informační 
  5. Neindexovat veškerý content – indexovat pouze ten užitečný a konkurenceschopný (má cenu hlavně pro větší weby kvůli crawl budgetu) 

Další tipy: 

Sledujte veškeré důležité změny pomocí následujících nástrojů: 

  • Collabim 
  • Marketing Miner 
  • ContentKing  
  • SEO robot 

Celou prezentaci i s užitečnými odkazy můžete najít na pavelungr.com.

SEO strategie: Kam investovat peníze

Thomas Kloos 

Thomas Kloos zdůraznil ukázal příklady rozpočtů na digitální marketing v různých případech… Také zdůraznil, že v některých případech nemá cenu lít zbytečně moc peněz do SEO (místo toho je lepší je věnovat tyto peníze jinam – PPC, social, PR atd.).

Příklad, kdy nemá smysl příliš investovat do SEO: Produkt je k ničemu (nemá žádnou funkcionalitu navíc, která by se hledala):

  • Neřeší žádný problém lidí, proto je těžké na něj dělat SEO! 
  • Např: fidget spinning 
  • V tomto případě je např. lepší reklama na sociálních sítích

SEO v době personalizace

Mihai Vinatoru

  • Google si pamatuje každé vyhledávání
  • Personalized search začalo v roce 2004 
  • Funguje i když nejsem přihlášeni v google account 

Všichni žijeme v informační bublině 

  • viz zajímavá studie na toto téma
  • Většina účastníků viděla jiné výsledky vyhledávání (personalizováno přesně pro ně)
  • A to i přes použití anonymního okna

Mihai uvedl jako klíčový bod při optimalizaci v kontextu personalizace:

  • Dostat se do povědomí zákazníků již v dřívější fázi než ve fázi nákupu a dostat lidi na naše stránky.
  • Příkladem může být zájezdová agentura, která bude psát články o tom, co navštívit v Peru. Pokud si člověk přečte tento jejich článek, tak Google pak špíše danému uživateli zobrazí prodejní stránku dané agentury o zájezdech do Peru.

Struktura stránky podle kategorizace klíčových slov

Tibor Peták

Přednáška o kategorizaci klíčových slov a následné tvorbě struktury webové stránky podle kategorizace.

Klasifikace KW umožňuje:

  • lépe strukturovat web,
  • vymezit kategorie a podkategorie.

Tip: Nedělejte kategorizaci velkého počtu slov manuálně – není to úplně efektivní postup…

Nejhledanější a nejobecnější fráze by měly být umístěny ve struktuře nejvýše a méně hledané pak níže.

Užitečný nástroj pro kategorizaci KW je např. Open Refine.

Jak shodit server velkého média?

Mikuláš Prokop

Jak zvednout organickou návštěvnost velkého média tak, aby z toho spadnul server?

Tady je 5 nejdůležitějších taktik od Mikuláš Prokopa:

  1. Pohybujte se v čase – je potřeba začít se chystat alespoň půl roku dopředu před danou akcí a pak mít věci připravené. Je to konkurenční výhoda v tom, že stránka už bude zaběhnutá. 
  2. Poznejte vaše téma do detailu – co lidé hledají, jaký druh obsahu funguje, atd.. To vše ať pak můžete rychle reagovat v průběhu dané akce.
  3. Sledujte SERP – uvidíte, jaký druh obsahu uživatelé preferují. Dívejte se na mobilní a PC SERP zvlášť – většinou se totiž liší.
  4. Důležité dobré interní prolinkování – nezapomeňme na stránky, které již na webu máte a využijte je. 
  5. Poučte se z minulých chyb – důležitý je důkladný reporting minulých akcí.

SEO na YouTube

Alexander Rus

Co funguje na Youtube? 

  1. User satisfaction 
  2. Video optimizace – title a thumnails, dost důležitý 
  3. Engagement 
  4. Channel authority 

Jaká videa točit na YT?

  • Edukativní a zábavná (nejlépe obojí najednou)

Užitečné nástroje:

  • Evergreen Media – VidIQ (pouze na Youtube) – pro YT funguje lépe než Ahrefs
  • Youtube našeptávač (autocomplete je zdarma, samozřejmě je ale omezený) 

Tipy pro začátečníky na YT: 

  • Zaměřit se na keyword driven strategy 
  • Kouknout se na TOP videa z naší oblasti
  • informativní/inspirativní/edukativní/zábavná videa
  • Video by měla mít minimálně 4,5 minuty – jinak je YT pushuje dolu (délku videí přizpůsobit cílovce)

Jak na title? 

  • Začít daným keyword 
  • Kratší než 50 znaků
  • Žádný clickbait 

Mezinárodní SEO

Steven Van Vessum

Beating big brands by picking fights you can win“ 

Steven Van Vessum

Velké brandy mají několik nevýhod: dlouhé schvalování (pomalejší exekuce nápadů), dost neměnná strategie, strach ze změn

Takže zbývá hrát to na výhody malé firmy: 

  • Najít „content gaps“ (Content gap analysis v Ahrefsu)
  • Zaměřte se na budoucí trendy k tomu pomůžou nástroje jako Google Trends nebo Exploding topics 
  • Pozorovat, co funguje na větších webech – a udělat podobné na jiném trhu – inspirovat u Briana Deana a napsat podobný content ve vlastním jazyce

Jak využít data pro zlepšení SEO

Šárka Jakubcová

Doporučení především pro eshopy a B2C podniky

Zdroje dat jsou pro nás:

  • Google Search Console
  • Google Analytics (landing pages, product / category)
  • Interní data z CMS
  • Nástroj na analýzu KW

Důležité: měřit správná data!

Praktický postup:

  • Výběr kategorií, kterou chcete sledovat – značky, produkty atd.
  • Export dat do tabulek
  • Analýza a vyhodnocení dat

Celou prezentaci, kde uvidíte podrobný postup včetně ukázek, najdete tady.

Pokročilý linkbuilding – získávání linků zdarma

Zdeněk Dvořák

Proč se snažit získat linky zdarma?

  • Nakupování odkazů je limitováno – existuje omezený počet stránek, kde je možné linky koupit.
  • Google ve svých guidelines od nakupování odkazů za účelem SEO odrazuje. Do budoucna to tedy může být věší problém a mít negativnější efekt na SEO.

Proč lidé vytvářejí stránky (a jak toho využít ve svůj prospěch):

  • Návštěvnost: sdílení na soc. sítích/ zmínění v newsletteru za odkaz
  • Obsah: psát content pro ostatní stránky za odkaz
  • Viditelnost: eventy, reference, sponsoring
  • Touha být oceněn: vytvořit žebříček/ soutěž (blogerka roku, nejlepší produkt atd.)

Na tyto potřeby musíte v linkuildingu cílit a lidem/stránkám musíte toto nabídnout, aby na vás chtěli odkázat.

Klíčové body prezentace:

  • Poznejte cíle lidí
  • Pokud jim v jejich cílech můžete pomoc, napište jim
  • Prvně zmiňte, jak vy můžete pomoct jim (ne opačně)
  • Naučte se používat další kanály – soc. sítě, emailing

Celou prezentaci můžete najít linki.cz .

E-mail (outreach) taktiky k získávání linků, které na Googlu nenajdete

Alexandra Tachalova

Alexandra Tachalova se pyšní tím, že za link nikdy nic nezaplatila. Dále také nedodržuje žádné „zaručené taktiky“ – podle ní je důležité věci měnit a přizpůsobovat

Co odlišuje efektivní outreach od toho neefektivního?

Jak najít vhodné partnery?

  • Dohledat je na Googlu s použitím pluginu (například Ahrefs plugin) a vyhodnotit počet odkazujících domén na danou stránku. Užitečnou indícií pak může být počet rostoucím odkazujících domén. Tyto weby pak budou spíše chtít spolupracovat.
  • Přidejte se do Facebook a LinkedIn skupin a budujte vztahy s danou komunitou.
  • Najděte lidi ze stejného oboru, kteří přijímají guestposting – vygooglit či použít Buzzsumo – vše dát do přehledné tabulky a začít je postupně oslovovat

Jak přesvědčit partnery k spolupráci?

  • nabídnout jim zpětný odkaz na výměnu – guest posting (získat odkazy pro partnery)

Užitečné nástroje:

  • Pitchbox: nástroj pro posílání a analýzu e-mailové komunikace
  • Hunter.io: k zjištění emailu na stránce
  • Buzzsumo: content marketing research tool

Content creation a link building

 Venchito Tampon

Poslední prezentující dorazil až z Filipín. Ve své prezentaci pak doporučil několik link buildingových strategií:

  • Guest blogging 
  • Comarketing – spolupracujte s dalšími lidmi z marketingu
  • Job board lists – získat odkazy ze stránek o přehledu nabídek práce
  • Inverted broken linkbuilding – najít stránky, které mají broken links a zároveň na ně někdo odkazuje.
  • Podguesting – něco jako podcast guest post
  • Link reclamation

To už je z konference vše. Pokud jste dočetli až sem, gratulujeme.

Chcete vědět víc? Podívejte se na další reporty:

Líbil se vám článek? Pošlete ho dál!

Obsah článku

Náš blog

Tipy a novinky z oblasti digitálního marketingu
Do blogu

Chtěli byste s námi probrat možnosti spolupráce?

Rádi vám poradíme a navrhneme možnou strategii
Spojte se s námi
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram