digiamo logo bile

Získejte konkurenční výhodu: Výkonnostní marketing jako cesta k úspěchu

20. 2. 2023
Obsah článku

Výkonnostní marketing zahrnuje veškeré měřitelné marketingové činnosti, jejichž cílem je maximalizace konverzí, které jsou předem stanovené v závislosti na účelu konkrétní marketingové kampaně. Níže si to vysvětlíme o něco detailněji.

výkonnostní marketing - ilustrační obázek
Zdroj obrázku

Co je výkonnostní marketing?

Výkonnostní marketing je zaměřený na výkon, jinými slovy – na zvýšení veškerých měřitelných akcí, neboli konverzí. Jeho základem je stanovení si měřitelných cílů a následná dlouhodobá optimalizace, která vede k jejích dosažení. Výkonnostní marketing tedy zahrnuje veškeré marketingové aktivity, které jsou zacíleny na zlepšení poptávek, registrací, prodejů a dalších měřitelných aktivit na webu v závislosti na vytyčených cílech.

Výkonnostní marketing se skládá z budování a optimalizace zdrojů návštěvnosti a ze zvyšování konvertibility webu, které lze dosáhnout jeho efektivizací. Typickým nástrojem výkonnostního marketingu jsou například PPC kampaně, jejichž výkon jde ruku v ruce s uživatelskou přívětivostí webu (UX a UI) a jeho důvěryhodností, danou zejména úrovní copywritingu. Výkonnostní marketing nestačí pouze nastavit a zapnout, ale průběžně sledovat, měřit, analyzovat, interpretovat a vylepšovat.

Díky kvalitně nastavené analytice a podrobným datům lze velmi dobře vyhodnocovat nejen marketingové kampaně, ale také optimalizovat web a nákupní proces. Na základě získaných dat lze lépe cílit marketingové kampaně, vybírat konkrétní klíčová slova i umístění bannerů, vybrat nejlepší denní dobu, kdy mohou kampaně běžet, a zaměřit je na lokality, kde se nacházejí zákazníci.

Cíle výkonnostního marketingu

Konkrétní cíle, kterých má výkonnostní marketing dosáhnou, závisí na účelu marketingové kampaně, tedy na tom, zda je zaměřena na podporu známosti vaší značky (budování brandu) nebo přímo na prodeje. Podle toho rozlišujeme dva typy kampaní – prodejní a imageové.

Prodejní kampaně

Jak už ze samotného názvu vyplývá, tyto kampaně jsou zaměřené na prodej. U prodejních kampaní pracujeme s tím, že zákazník je již rozhodnutý nakoupit, ale zvažuje jednotlivé nabídky. Cílem prodejních kampaní jsou tedy objednávky.

Imageové kampaně

Tyto kampaně vstupují do nákupního procesu ještě dříve než prodejní kampaně, jelikož jejich hlavním úkolem je přivést značku nebo produkt do povědomí zákazníka. K tomuto účelu se využívají například reklamní bannery nebo videoreklamy. Cílem imageových kampaní tedy primárně není prodej, ale lead (dílčí cíl), jako je registrace, odběr newsletteru, vyplnění formuláře apod.

Optimalizace zdrojů návštěvnosti

Hlavní složkou výkonnostního marketingu je optimalizace zdrojů návštěvnosti, která spočívá ve výběru reklamních aktivit, jež povedou ke zvýšení požadovaných konverzí na webu. Tato činnost zahrnuje výběr webů (pro affiliate marketing, bannery, videoreklamy apod.) a výběr klíčových slov, na které se bude reklama zobrazovat ve vyhledávačích. Nejpoužívanějšími nástroji optimalizace zdrojů návštěvnosti jsou:

  • PPC systémy (Sklik, Google Ads)
  • RTB systémy – programmatic buying (real time bidding – vydavatel nabízí reklamní prostor inzerentovi, který si za něj zaplatí)
  • Affiliate marketing
  • Social media marketing

Ve výkonnostním marketingu lze měřit:

  • CPC (Cost Per Click) – cena jednoho kliku
  • CPM (Cost Per Mile) –  míra zobrazení vyjádřená v tisících
  • CPS (Cost Per Sale) – platba až v momentě prodeje
  • CPL (Cost Per Leads) – podobný jako CPS, ale výkon zde určuje lead, kterým je např. vyplnění formuláře
  • CPA (Cost Per Action) – podobný princip jako předcházející dva modely, ale ,,action” může zahrnovat jakoukoli akci, kterou vyžadujete

Efektivizace webu

Efektivizace webu je nezbytnou složkou výkonnostního marketingu na podporu konverzí z příchozích návštěvníků. O efektivitě, nebo také použitelnosti, webu rozhoduje především uživatelská přívětivost webu (UX a UI) a důvěryhodnost webu, daná zejména copywritingem.

Efektivizace webu je dosahováno pomocí analytiky návštěvnosti a chování návštěvníků na webu, na základě kterých lze získat data o tom, co funguje velmi dobře a co je naopak potřeba vylepšit, výkonnostních testů a optimalizace. K efektivizaci webu se využívají zejména tyto nástroje:

  • Google Analytics
  • Omniture
  • A/B testingy
  • Google Pagespeed test
  • a další…

Jak profitovat z výkonnostního marketingu?

Zatímco některé marketingové aktivity mohou být obtížně měřitelné, u výkonnostního marketingu přesně víte, jaké výsledky konkrétní kampaň přinesla a kolik vás to stálo. Celkový úspěch výkonnostního marketingu určují předem stanovené cíle a jejich dosažení.

Výkonnostní online marketing by měla využít každá firma, která může měřit získání platícího zákazníka. Pokud se společnost zaměřuje pouze na budování brandu hůře měřitelnými nástroji a opomíjí výkonnostní marketing, přichází o značnou část potenciálních zákazníků. Výkonnostní marketing slouží především k tomu, aby přivedl firmě platící zákazníky.

Nastavením reklamy to nekončí

Jak je již uvedeno v článku, kampaň nestačí spustit, musí být správně nastavená a především pravidelně vyhodnocovaná. Proč? Protože chceme vědět, zda se investice vyplácí, a to my umíme! Rádi Vám pomůžeme nejen s placenou reklamou.

Obsah článku

Rádi byste zkusili placenou reklamu?

Na internetu můžete být vidět a zjistit, jak si vedete. Víme, jak na to!
Chci nastavit kampaň

Náš blog

Tipy a novinky z oblasti digitálního marketingu
Do blogu

Chtěli byste s námi probrat možnosti spolupráce?

Rádi vám poradíme a navrhneme možnou strategii
Spojte se s námi
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram