Vyberte stránku

seo

Jak zviditelnit web (nejen) na Googlu

Autor: Pavlína Široká

Datum: 21.12.2022

Nechali jste si vytvořit webové stránky a máte problém s jejich viditelností, nebo si teprve web zakládáte a chcete se ujistit, že se o něm dozví co nejširší publikum? V tomto článku vás seznámíme se všemi důležitými kroky, které je nutné podniknout k tomu, aby se váš web zobrazoval na nejvyšších pozicích vyhledávačů. Na nic nečekejte a přečtěte si, jak zviditelnit web a oslovit tak více zákazníkům.

jak zviditelnit web

Proč potřebujete zviditelnit web?

Webové stránky jsou neodmyslitelnou součástí vašeho podnikání, neboť žijeme v době digitalizace, kdy téměř každý zájemce o jakékoli produkty nebo služby hledá nejprve na internetu. Tvorba webových stránek je ovšem pouze začátkem vaší marketingové strategie, jak se dostat do povědomí potenciálních zákazníků.

Aby se vaše investice do webových stránek vyplatila, je potřeba zajistit, aby je našlo co nejvíce lidí. Jinými slovy, aby se zobrazovaly v internetových vyhledávačích častěji a na vyšších pozicích, a to konkrétně na Googlu, Seznamu a případně dalších vyhledávačích. Toho dosáhnete kvalitní optimalizací webu (SEO).

Podle průzkumu provedeného BrightEdge více než 50 % návštěvnosti webových stránek pochází z organického vyhledávání. Tato společnost dále přišla se zjištěním, že kvalitní SEO přivádí o 1000 % více návštěvnosti než sociální sítě.

Základem je dobrá doména

Pokud se teprve chystáte vytvořit si vlastní webové stránky, důkladně se zamyslete nad názvem domény. Jméno domény webu by mělo reflektovat vaši značku, být snadno zapamatovatelné a jednoduché, aby vás uživatelé rychleji našli. Tím zvýšíte návštěvnost vašich stránek. Zároveň můžete zvážit přidání klíčového slova do domény, pod kterým vás lidé mohou dohledat.

Aby se vaše webová stránka mohla umísťovat vysoko ve vyhledávačích, musí být považována za bezpečnou. To znamená, že v názvu domény musí být https://, nikoli http://. Abyste pro svoji doménu získali https://, budete si muset zakoupit certifikát SSL. Tento certifikát můžete získat zdarma, právě o tom je náš starší článek. Ujistěte se tedy, že hostujete svůj web na vyhrazené IP adrese.

Uživatelsky přívětivý design (UX)

Pokud si své stránky teprve zakládáte, ujistěte se, že webový design, který si vyberete, bude uživatelsky přívětivý a bude optimalizovaný pro vyhledávače. Uživatelsky přívětivé weby udrží návštěvníky na stránkách déle. Pokud používáte k tvorbě stránek nástroje, jako je například WordPress, vyberte si šablonu, která je vhodná nejen pro SEO, ale také pro uživatelskou zkušenost (UX). Ideální však je šablonu si upravit podle vlastních potřeb, nebo v ještě lepším případě nechat celý proces tvorby webu na profesionálech.

Nový web registrujte do vyhledávačů

Jakmile získáte novou webovou stránku, musíte se v první řadě ujistit, že nemáte nastavené zakázané indexování, aby jej našli roboti vyhledávačů. Nicméně i pokud má váš web povoleno indexování, může nějaký čas trvat, než ho roboti najdou a bude zaindexován. Abyste celý proces urychlili a ujistili se, že jsou vaše stránky dohledatelné, musíte je přidat do vyhledávacích nástrojů ručně.

Do Seznamu se stránka přidává v nástrojích pro webmastery pod pokynem „přidání URL“. Do Googlu bylo v minulosti možné přidat stránku pouze přes odkaz, nicméně v současnosti je nutné využít nástroj Google Search console. Pokud byste chtěli web přidat také do Bingu, musíte k tomuto účelu využít nástroj Bing Webmaster API.

Jak zviditelnit web na Google?

Jak možná už sami víte, Google je největším hráčem, pokud jde o zviditelnění webové stránky na internetu. Google upřednostňuje kvalitní weby, které vyhodnotí jako nejvíce relevantní pro konkrétní hledané výrazy. Tehdy nastupuje do hry SEO, neboli optimalizace webu. SEO ovšem není jednorázovou záležitostí, ale dlouhodobým procesem, který vyžaduje pravidelnost.

Všechny vyhledávače, včetně Google, hodnotí webové stránky podle několika proměnných. Zajímá vás, jaké to jsou? V první řadě je nezbytné zajistit bezchybný a kvalitní obsah webových stránek a nastavit optimální klíčová slova.

Základní prvky SEO

  • SEO titulek (SEO title) a meta popisek (meta description) vyplňte pokud možno u všech stránek. Titulek by měl mít kolem 50 znaků a meta popisek zhruba 250. Součástí titulku i popisku musí být klíčová slova.
  • Ujistěte se, že jsou vaše stránky responzivní. Jinými slovy, zobrazení webu bude přizpůsobené i pro tablety a mobily. Vyhledávače i tento aspekt zohledňují.
  • Zajistěte, aby byl veškerý obsah optimalizovaný a stránky se načítaly dostatečně rychle.
  • Pravidelně přidávejte kvalitní a strukturovaný obsah. Vaše stránky byste měli neustále aktualizovat, ať už odbornými články, blogovými příspěvky nebo aktualitami.
  • Budujte obsah i mimo váš web. Z těchto míst následně odkazujte na váš web, čím podpoříte jeho sílu pro vyhledávače.

Jak pracovat s klíčovými slovy?

Aby byl obsah vašeho webu relevantní, ujistěte se, že každá stránka cílí na konkrétní téma. To zahrnuje hloubkový průzkum klíčových slov a jejich začlenění do jednotlivých stránek i meta dat. Čím konkrétnější a cílenější bude zvolené téma, tím větší šance mají jednotlivé stránky webu ukázat se na předních pozicích vyhledávačů a zaujmout cílové publikum.

Obsah na vašem webu tedy musí souviset s klíčovými slovy, která budete používat, a zároveň být originální. Rozmístěte klíčová slova tam, kde je to vhodné, a dbejte na to, aby byla zakomponována přirozeně. V opačném případě by stránka mohla získat nižší hodnocení kvůli přeplnění klíčovými slovy.

Vyberte nejdůležitější klíčová slova

Klíčová slova jsou výrazy, které uživatelé zadávají do vyhledávacího pole vyhledávacích nástrojů. Zatímco některá klíčová slova vyhledává tisíce lidí denně, jiné může hledat pouze pár osob. Předtím než začnete s tvorbou obsahu pro vaše webové stránky, důsledně si promyslete klíčová slova, pro které budete webové stránky optimalizovat. Zajímá vás, jaká klíčová slova fungují nejlépe? Společnost Ahrefs přišla s těmito statistikami:

  • 70,87 % klíčových slov s více než 10 000 vyhledáváními měsíčně se skládá pouze z jednoho nebo dvou slov.
  • 13,53 % klíčových slov s deseti vyhledáváními za měsíc nebo méně sestává pouze z jednoho nebo dvou slov.
  • Přibližně 8 % vyhledávaných výrazů je formulováno jako otázky.
  • 0,16 % nejvyhledávanějších klíčových slov odpovídá 60,67 % všech vyhledání.

Nástroje pro analýzu klíčových slov

Průzkum klíčových slov můžete provést pomocí některých nástrojů, jako je například Plánovač klíčových slov od Google (Google Keyword Planner), Ahrefs, Collabim nebo Marketing Miner, abyste zjistili, která klíčová slova relevantní k vašemu obsahu jsou nejvyhledávanější. Tyto nástroje vám také umožní vidět, jak jsou tato klíčová slova konkurenceschopné. Některé nástroje jsou zdarma, jiné jsou placené. Pro základní analýzu si vystačíte s neplacenými nástroji, profesionálové využívají ke komplexním analýzám kombinaci několika (většinou placených) nástrojů.

Ukázka analýzy hledaného výrazu v Plánovači klíčových slov od Google:

Seznam klíčových slov

Jakmile provedete průzkum klíčových slov, sestavte si seznam výrazů, pro které budete chtít váš web optimalizovat. Představte si, že jste web, kktetý se zaměřuje na prodej nerůznějších dárků. Seznam klíčových slov, na které se rozhodnete se zaměřit, může vypadat například následovně:

  • vánoční dárky pro ženy
  • vánoční dárky pro může
  • dárky na Vánoce
  • tipy na vánoční dárky

V tomto případě podotknout, že daná slova jsou vysoce hledaná, ale zároveň také vysoce konkurenční. To znamená, že je velice těžké se na daná slova dobře umístit. Lepší je někdy zaměřit se na více specifická slova, která jsou méně hledaná, ale máte vtěší šanci se dobře umístit ve výsledcích vyhledávání. Např. “jak zabalit dárky na Vánoce” pro vás může být lepší volbou.

Plán rozmístění klíčových slov

Dalším krokem je vytvořit si plán, ve kterém si rozmyslíte, kde na webové stránce vyhradíte místo pro každé z klíčových slov, jež chcete použít. Nástroje vyhledávačů procházejí jednotlivé části vašich stránek, aby zjistily, jaké je hlavní téma webu. Při vytváření plánu byste svá klíčová slova měly integrovat do všech těchto míst:

  • název stránky
  • meta popisek
  • veškerý textový obsah (pozor ale na nadmíru použití daného slova)
  • nadpisy a podnadpisy článků
  • popisy obrázků
  • hypertextové odkazy
  • URL adresy

Nic se nemá přehánět, takže v textu slovo nemusíte použít stokrát. Pamatujte, že obsah je určen primárně pro lidi.

Používejte SEO titulek, který zaujme

Přidáním klíčových slov do názvu vaší webové stránky pomůžete Googlu i publiku, aby rozpoznali obsah, který předáváte. Vaším cílem ovšem je, aby si vás také všimli a rozhodli se navštívit váš web. Toho docílíte tím, že vytvoříte název (SEO titulek), který zaujme.

Dejte si ale pozor, abyste nepřeháněli a neslibovali, co nemůžete splnit. Jako příklad si můžeme uvést následující situaci: Jste masážní terapeut, který sdílí blogový příspěvek o výhodách masáže lávovými kameny. Porovnejme si následující názvy, které se nabízejí:

  • Nepřesvědčivý název: „Výhody masáže lávovými kameny“
  • Přehnaný název: „Důvody, proč masáž lávovými kameny změní váš život
  • Přesvědčivý název: 6 způsobů, jak může masáž lávovými kameny zlepšit vaše zdraví“

Zajistěte si kvalitní a strukturovaný obsah

Tajemství vyššího umístění na vyhledávačích je kvalita. Tento aspekt žádnou zkratkou neobejdete. Google analyzuje, jak dlouho se návštěvníci zdrží na vaší webové stránce a zda přecházejí na jiné stránky.

Pokud se chcete ujistit, že obsah vašeho webu čtenáře zaujme, ponořte se co nejhlouběji do daného tématu a odpovězte na nejčastěji kladené otázky spojené s vašimi klíčovými slovy. Tuto práci ale raději svěřte do rukou šikovného copywritera.

Návštěvníci obsah skenují

Obsah, který je zajímavý pro publikum, je zároveň atraktivní i pro vyhledávače. Kromě toho, že by obsah webu měl vaše návštěvníky obohatit o hodnotné informace, měl by jim umožnit snadnou orientaci v textu. Čtenáři zpravidla obsah nejprve pouze skenují, takže je nutné uplatnit prvky, které upoutají jejich pozornost.

Dlouhé odstavce bývají pro čtenáře únavné, proto vždy text rozdělte na kratší odstavce, používejte nadpisy (H1 a H2) a podnadpisy (H3, případně i H4), vytučněte podstatné informace, přidejte odrážky tam, kde je to vhodné (např. při výčtu informací), a klidně obohaťte text o obrázky nebo grafiku související s obsahem.

Zvyšte rychlost načítání webu

Google už několik let hodnotí stránky i podle toho, jak rychle se načítají. Proto je důležité zajistit, aby se vaše stránky načítaly co nejrychleji. Co to pro vás v praxi znamená? Ujistěte se, že obrázkové soubory mají nejmenší možnou velikost s odpovídajícím rozlišením.

Upravené snímky se načítají rychleji a zároveň spotřebují méně dat. Dále používejte rychlé hostingové služby, což by neměl být problém, pokud zvolíte prověřený server. V neposlední řadě je nutné snížit počet požadavků HTTPS na vašem webu.

Opět se jedná o dost komplexní téma, na které by se dal napsat samostatný článek. Doporučujeme ale ověřit si rychlost načítání v nástroji PageSpeed Insight, kde dostanete konkrétní doporučení pro váš web.

Nezapomeňte na mobilní zařízení

Google upřednostňuje weby, které se rychle načítají i na mobilních zařízeních a tabletech. Je proto důležité zajistit, aby se váš web načítal rychle na všech zařízeních. Podle průzkumu provedeného společností Statista pochází 52,2 % veškeré návštěvnosti webových stránek na celém světě pochází právě z mobilních telefonů.

Stejně tak je důležité, aby zobrazení webu bylo přizpůsobeno pro tato zařízení a uživatelská zkušenost byla co nejlepší. Lidé, kteří vyhledávají informace pomocí chytrých telefonů, nebudou trpělivě čekat, až se načte pomalá stránka, a hned zase odejdou. To samé platí v případě, že orientace na stránce bude na mobilním telefonu nebo tabletu příliš složitá. Google si je těchto aspektů je dobře vědom.

Přispívejte pravidelně na blog

Už jste si založili kromě webu také blog nebo nad tím teprve přemýšlíte? Blog je skvělým způsobem, jak zvýšit organický dosah vašeho webu. Každý příspěvek na blogu je jedinečnou příležitostí, jak se ukázat ve vyhledávačích podle hledaných klíčových slov. Nedělejte však tu chybu, že si založíte blog jen kvůli přidání dalších stránek na web.

Google hodnotí blogové příspěvky na základě toho, zda poskytují užitečné informace pro návštěvníky. Pokud je váš blog zdrojem přínosných poznatků, které zvyšují hodnotu toho, co svým zákazníkům nabízíte, rozhodně tím pomůžete vašemu webu, aby si ho všimli lidé, kteří se zajímají o vámi sdělovaný obsah.

Nezapomeňte usnadnit návštěvníkům vašich stránek sdílení vašeho obsahu na jejich sociálních sítích tím, že k článkům přidáte pluginy pro sociální média a blogy. Vaše publikum tak bude moci pomocí jednoho kliknutí sdílet cokoli, co zrovna zveřejníte.

Odkazujte na další články

V obsahu, který sdílíte na svých stránkách, nezapomínejte pravidelně odkazovat na jiné články obsahující relevantní informace pro návštěvníky, které máte na svém webu. Touto cestou zvýšíte celkovou prohledatelnost webu, jelikož interní propojení stránek sděluje Googlu, jakým způsobem obsah jedné stránky souvisí s těmi ostatními.

Dalším bonusem těchto odkazů je, že na svých stránkách zdržíte návštěvníky déle. Tím se zvýší doba návštěvnosti, kterou Google hodnotí, a také si tím lépe vybudujete vztah s potenciálními zákazníky. Čím více času stráví návštěvník na vašem webu, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že dojde ke konverzi.

Oslovte weby a blogy, kterých si Google už všiml

Poohlédněte se ve svém oboru po blogerech a webových stránkách, kteří již mají pravidelnou návštěvnost velkého publika. Blogerům například můžete nabídnout, aby napsali hostující příspěvek (guest post) na váš web. Tento příspěvek následně mohou sdílet se svým publikem, což vám může pomoci získat mnohem více nových návštěvníků.

Zpětné odkazy na váš web

Stejně tak můžete nabídnout pravidelně navštěvovaným webům vámi napsaný hostující příspěvek na jejich blog, do kterého přidátezpětný odkaz na váš web. Podle průzkumu provedeného společností Ahrefs platí, že čím více odkazů z jiných webových stránek získáte, tím více návštěvníků přijde na váš web a k tomu se zvýší jeho síla pro vyhledávače. Tímto krokem opět napomůžete tomu, aby se stránky zobrazovaly na vyšších pozicích ve výsledcích vyhledávání.

Mějte ovšem na paměti, že všechny zpětné odkazy nejsou stejně užitečné. Rozhodně byste se měli vyhnout společnostem, které vám slibují tisíce odkazů. Ty mohou být nekvalitní a uškodit vašemu webu. Google by vás za takovéto odkazy, které působí jako spam, mohl penalizovat. Přesvědčte se proto, že odkazy na váš web budou z důvěryhodných stránek se souvisejícím obsahem. Zde opět platí, že se vyplatí kvalita nad kvantitou.

Přihlaste web na Google My business

Google objevuje a prochází webové stránky i v závislosti na tom, jak snadno je lze číst a kategorizovat. Pokud chcete Googlu umožnit procházet vaše stránky ještě efektivněji, přidejte svůj web do Map Google a také do Firemního profilu Google. Nevíte, jak na to? Je to poměrně snadné, stačí postupovat následovně:

  1. Vytvořte si účet ve službě Firemní profil
  2. Najděte svou firmu v Google mapách
  3. Potvrďte svou firmu v Google mapách

Posledním krokem je ověření kódu, který vám přijde e-mailem. Ten následně zadáte do svého Firemního profilu na Googlu. Jakmile si svou firmu potvrdíte, budete ověřeni společností Google a budete si moci doplnit veškeré údaje o firmě a službách či produktech v platformě Firemní profil.

Tento zápis bude propojen s Mapami Google, vyhledáváním Google a Googlem Plus. Čím úplnější tyto informace budou, tím více zobrazení bude váš web získávat. Kompletní návod, jak na Google My business, najdete tady.

Ukázka zobrazení

Přidejte web na Firmy.cz

Stejně jako v případě Googlu můžete váš web registrovat i do české služby poskytované Seznamem s názvem Firmy.cz. Tento katalog nabízí dvě úrovně využití, jedna je zdarma a druhá je placená. Podobně jako Google i služba Firmy.cz je napojena na fyzickou adresu, která se při vyhledávání zobrazí i na Mapách od Seznamu. Oproti Googlu ovšem neumožňuje stejné možnosti úprav vašeho profilu.

Využijte sociální sítě

Přilákat návštěvníky na vaše webové stránky můžete i pomocí sociálních sítí, a to především Facebooku, Instagramu, Twitteru a LinkedInu. Důležité je ale si uvědomit, že na každé sociální platformě se nachází jiná cílová skupina. Podle toho, kdo je vaším reálným (nikoli vysněným) zákazníkem, si dobře rozmyslete, kde budete svůj obsah sdílet.

Zatímco pro web s módní značkou bude výhodnější cílit na návštěvníky Facebooku, poskytovatelé odborných služeb snadněji najdou svoji cílovou skupinu na LinkedInu. Nejenže na sociálních sítích můžete publikovat informace o vašich službách a produktech, ale můžete zde sdílet i zajímavé články z vašeho webu. Možností, jak využít sociální sítě, je velká spousta, proto je potřeba si promyslet, jak s nimi pracovat co nejefektivněji.

Potřebujete zlepšit viditelnost vašeho webu?

Jak sami vidíte, zlepšovat viditelnost vašeho webu lze mnoha způsoby. Ve skutečnosti jich je tolik, že je skoro nemožné všechny sepsat do jednoho blogového příspěvku. Vybrali jsme však ty nejdůležitější kroky, které je třeba podniknout, aby se váš web stal atraktivním pro vyhledávače, jako je Google a Seznam. Během čtení jste si pracděpodobně všimli, že to není úplně nejsnazší. Je proto dobré obrátit se na zkušené marketingové specialisty.

Pokud si teprve zakládáte webové stránky, nebo máte web, který nefunguje tak, jak byste si přáli, případně chcete provést jen drobné změny, neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

Mohlo by se vám také líbit:

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pin It on Pinterest

Share This