Klíčová slova jsou důležitou součástí SEO a jejich (ne)správné využití významně ovlivňuje pozice webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Pokud nevíte, o co se jedná nebo jak keywords správně používat, máme pro vás připravený článek s praktickými ukázkami. Pusťme se tedy rovnou do toho.
Co jsou klíčová slov
Tento pojem se používá v různých oborech, jako je například programování či knihovnictví. V tomto článku se ale zaměříme pouze na jejich význam v oblasti digitálního marketingu, konkrétněji tedy na jejich využití v rámci SEO.
Definice klíčových slov
Klíčová slova (keywords) jsou jednoslovné či víceslovné výrazy, pomocí kterých uživatelé hledají informace ve vyhledávačích, jako je například Google, Bing nebo Seznam.
Jinými slovy tedy charakterizují obsah dané stránky. Pomáhají tak Googlu a dalším vyhledávačům pochopit, o čem daná stránka pojednává a na základě toho pak doručit relevantní obsah lidem, kteří dané téma vyhledávají.
Praktické příklady
Představte si, že máte blog o cestování a chcete napsat úspěšný cestopis o Budapešti. V tomto případě je v článku vhodné použít slova jako „Budapešť památky“, „Budapešť co vidět“ a „Budapešť zajímavosti“, díky kterým vás dohledají lidé, kteří se do maďarské metropole chystají a chtějí se o městě dozvědět více.
Jak vybrat vhodná klíčová slova
V ideálním případě by se vše v rámci obsahu mělo zakládat na analýze klíčových slov. Pokud chcete v SEO postupovat strategicky a dosahovat co nejlepších výsledků, bez tohoto kroku se neobejdete.
Pokud však analýzu nemáte a její tvorba není na pořadu dne, přinášíme krátký návod, jak postupovat při dohledávání relevantních frází, například při tvorbě článku na váš soukromý blog.
Zde je návod, jak v takovém případě postupovat:
- Zamyslete se nad tím, co je hlavním tématem dané stránky a jak by uživatelé mohli hledat informace s tím související. Můžete například využít návrhy z našeptávače nebo souvisejícího vyhledávání.
- Použijte nástroje pro dohledávání klíčových slov. Kromě dalších návrhů zde dostanete přehled o průměrné hledanosti jednotlivých frází. Za nás doporučujeme nástroje Ahrefs nebo Marketing Miner. Tyto nástroje jsou ale placené, takže pokud vám jde o zběžný průzkum, postačí vám například Plánovač klíčových slov od Googlu, který je zcela zdarma.
- Inspirujte se od úspěšných – podívejte se, které stránky si na dané téma vedou dobře v SERPU a prozkoumejte slova, na která se zaměřují.
- Nezavrhujte long-tail klíčová slova. Tyto fráze mají zpravidla menší hledanost, ale jsou také méně konkurenční. To znamená, že s danými slovy máte větší šanci uspět. V případě článku o Budapešti by to mohla být fráze „Budapešť mapa památek“.
Jak používat klíčová slova (nejen) v textu
Fráze je dobré systematicky rozmístit po webové stránce, aby vyhledávačům i lidem bylo jasné, o čem daný text pojednává.
Nic se ale nemá přehánět, sdělení by mělo být především čtivé a srozumitelné pro čtenáře. Není třeba dané slovo použít 100x v krátkém textu, takovýto postup je naopak kontraproduktivní a vyhledávače vás můžou ve výsledcích vyhledávání znevýhodnit.
Kde keywords použít
- Nadpisy
Hlavní nadpis stránky (H1) i podnadpisy (H2, H3 atd.) jsou ideálním místem pro jejich umístění.
- Text sdělení
Klíčová slova, jejich různé varianty a synonyma by měly být přirozeně rozmístěny v textu. Vyhněte se jejich nadužívání, viz ukázka níže.
- Titulek stránky (Title) a meta popisek (Meta Description)
Titulek i meta popisek by měl čtenáře navnadit ke kliknutí a přečtení dané stránky. Opět je to vhodné místo pro umístění klíčového slova.
- URL stránky
URL adresa by měla být krátká, výstižná a srozumitelná. Kromě toho by měla obsahovat i klíčové slovo.
Praktická ukázka:
- Nevhodná URL: cestoblogxy.cz/clanek12345/
- Ideální URL: cestoblogxy.cz/budapest-tipy/
- Popisky obrázků (název, popisek, ALT atribut)
Umožňují danému obrázku být vidět ve výsledcích vyhledávání obrázků. Pokud tedy na web nahráváte obrázky, doplňte je vždy vhodným ALT popiskem. Lidé tak díky tomu budou moct obrázek najít. K fotce s památkami z Budapešti je tedy dobré použít popisek jako „Budapešť památky“ nebo názvy daných turistických atrakcí.
Náš tip: Yoast SEO plugin
Pokud máte web na WordPressu, se základním SEO nastavením vám pomůže plugin Yoast SEO. Jeho základní verze je zdarma a snadno se používá. Jak vypadá práce s pluginem v praxi můžete vidět na následujícím obrázku.
Nástroj vám ukáže, jestli dobře pracujete s klíčovými slovy. Samozřejmě jsou to jen doporučení a nemusíte se jimi řídit, pokud v daném kontextu nebudou dávat smysl. Především v začátcích vám ale tyto rady mohou pomoct ohledně toho, na co nezapomenout.
Vždy myslete hlavně na to, aby byly texty čtivé zejména pro čtenáře. Google a další vyhledávače jsou čím dál chytřejší, a není proto nutné používat slova pouze v jednom tvaru (můžete slova klasicky skloňovat a časovat).
Na závěr
Klíčová slova jsou důležitou součástí SEO a pomáhají vyhledávačům porozumět tématu dané stránky. Jejich vhodné používání vám pomůže vylepšit pozice ve výsledcích vyhledávání a získat více návštěvníků a případných zákazníků.
Práce s keywords samozřejmě není jediným faktorem, podle kterého Google výsledky řadí. Pokud se chcete o SEO dozvědět více, sledujte pravidelně náš blog, protože další články budou postupně přibývat.
0 komentářů