Klíčová slova jsou nedílnou součástí SEO a jejich (ne)správné využití dramaticky ovlivňuje pozice webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Pokud nevíte, co jsou klíčová slova nebo jak je správně používat, máme pro vás připravený článek s praktickými ukázkami. Pusťme se tedy rovnou do toho.
Klíčová slova se používají v různých oborech, včetně programování, psaní akademických prací či knihovnictví. V tomto článku se ale zaměříme pouze na jejich význam v oblasti online marketingu, konkrétněji na jejich využití v rámci SEO.
Klíčové slovo (keyword) je výraz nebo slovní spojení, pod kterým uživatelé hledají informace ve vyhledávačích, jako je Google, Bing nebo Seznam. Z tohoto důvodu se mu také říká „vyhledávací dotaz“.
Klíčová slova definují obsah dané stránky a umožňují Googlu a dalším vyhledávačům vyhodnotit, o čem daná stránka pojednává, a na základě toho pak doručit relevantní obsah lidem, kteří dané téma vyhledávají. Jako vlastník webu a tvůrce obsahu tedy chcete, aby klíčová slova na vaší stránce souvisela s tím, co lidé hledají, aby měli větší šanci najít váš obsah na stránce s výsledky vyhledávání.
Představte si, že máte blog o cestování a chcete napsat úspěšný cestopis o Budapešti. V tomto případě bude vhodné v článku použít slova jako „Budapešť památky“, „Budapešť co vidět“ a „Budapešť zajímavosti“ apod., díky kterým vás dohledají lidé, kteří se do maďarské metropole chystají a chtějí se o městě dozvědět více.
Chcete-li, aby se váš web zobrazoval na prvních pozicích ve vyhledávání na Googlu či jiném vyhledávači, výběr správných keywords by se měl zakládat na analýze klíčových slov. Pokud chcete v SEO postupovat strategicky a dosahovat co nejlepších výsledků, bez tohoto kroku se neobejdete.
Pokud však analýzu nemáte a její tvorba není na pořadu dne, přinášíme krátký návod, jak postupovat při dohledávání relevantních frází, například při tvorbě článku na váš soukromý blog.
Klíčová slova je potřeba systematicky rozmístit po webové stránce, aby vyhledávačům i lidem bylo jasné, o čem daný text pojednává. Nic se ale nemá přehánět, sdělení by mělo být především čtivé a srozumitelné pro čtenáře.
Není třeba dané slovo použít 100x v krátkém textu, takovýto postup je naopak kontraproduktivní a vyhledávače vás můžou ve výsledcích vyhledávání znevýhodnit. Klíčová slova proto rozmístěte tak, aby v textu dávala smysl.
Hlavní nadpis stránky (H1) i podnadpisy (H2, H3 atd.) jsou ideálním místem pro umístění klíčových slov.
Klíčová slova, jejich různé varianty a synonyma by měly být přirozeně rozmístěny v textu. Vyhněte se jejich nadužívání, viz ukázka níže.
Titulek i meta popisek by měl čtenáře navnadit ke kliknutí a přečtení dané stránky. Opět je to vhodné místo pro umístění klíčového slova.
URL adresa by měla být krátká, výstižná a srozumitelná. Kromě toho by měla obsahovat i klíčové slovo.
Praktická ukázka:
Umožňují danému obrázku být vidět ve výsledcích vyhledávání obrázků. Pokud tedy na web nahráváte obrázky, doplňte je vždy vhodným ALT popiskem. Lidé tak díky tomu budou moct obrázek najít. K fotce s památkami z Budapešti je tedy dobré použít popisek jako „Budapešť památky“ nebo názvy daných turistických atrakcí.
Pokud máte web na WordPressu, se základním SEO nastavením vám pomůže plugin Yoast SEO. Jeho základní verze je zdarma a snadno se používá. Jak vypadá práce s pluginem v praxi můžete vidět na následujícím obrázku
Nástroj vám ukáže, jestli dobře pracujete s klíčovými slovy. Samozřejmě jsou to jen doporučení a nemusíte se jimi řídit, pokud v daném kontextu nebudou dávat smysl. Především v začátcích vám ale tyto rady mohou pomoct ohledně toho, na co nezapomenout.
Vždy dbejte hlavně na to, aby byly texty čtivé zejména pro čtenáře. Google a další vyhledávače jsou čím dál chytřejší, a není proto nutné používat slova pouze v jednom tvaru (můžete slova klasicky skloňovat a časovat).
Klíčová slova jsou důležitou součástí SEO a pomáhají vyhledávačům porozumět tématu dané stránky. Jejich vhodné používání vám pomůže vylepšit pozice ve výsledcích vyhledávání a získat více návštěvníků i případných zákazníků.
Práce s keywords samozřejmě není jediným faktorem, podle kterého Google výsledky vyhledávání řadí. Přečtěte si proto také náš článek, jak zviditelnit web (nejen) na Googlu.