digiamo logo bile

Co jsou Klíčová slova (keywords) a jak je použít

21. 2. 2023
Obsah článku

Klíčová slova jsou nedílnou součástí SEO a jejich (ne)správné využití dramaticky ovlivňuje pozice webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Pokud nevíte, co jsou klíčová slova nebo jak je správně používat, máme pro vás připravený článek s praktickými ukázkami. Pusťme se tedy rovnou do toho.

Co jsou klíčová slova

Klíčová slova se používají v různých oborech, včetně programování, psaní akademických prací či knihovnictví. V tomto článku se ale zaměříme pouze na jejich význam v oblasti online marketingu, konkrétněji na jejich využití v rámci SEO.

Definice klíčových slov

Klíčové slovo (keyword) je výraz nebo slovní spojení, pod kterým uživatelé hledají informace ve vyhledávačích, jako je Google, Bing nebo Seznam. Z tohoto důvodu se mu také říká „vyhledávací dotaz“.

Klíčová slova a význam v SEO

Klíčová slova definují obsah dané stránky a umožňují Googlu a dalším vyhledávačům vyhodnotit, o čem daná stránka pojednává, a na základě toho pak doručit relevantní obsah lidem, kteří dané téma vyhledávají. Jako vlastník webu a tvůrce obsahu tedy chcete, aby klíčová slova na vaší stránce souvisela s tím, co lidé hledají, aby měli větší šanci najít váš obsah na stránce s výsledky vyhledávání.

Příklad použití klíčových slov a slovních spojení

Představte si, že máte blog o cestování a chcete napsat úspěšný cestopis o Budapešti. V tomto případě bude vhodné v článku použít slova jako „Budapešť památky“, „Budapešť co vidět“ a „Budapešť zajímavosti“ apod., díky kterým vás dohledají lidé, kteří se do maďarské metropole chystají a chtějí se o městě dozvědět více.

Příklady klíčových slov, která lidé vyhledávají v souvislosti s Budapeští
Příklady toho, co lidé vyhledávají v souvislosti s Budapeští

Jak vybrat vhodná klíčová slova

Chcete-li, aby se váš web zobrazoval na prvních pozicích ve vyhledávání na Googlu či jiném vyhledávači, výběr správných keywords by se měl zakládat na analýze klíčových slov. Pokud chcete v SEO postupovat strategicky a dosahovat co nejlepších výsledků, bez tohoto kroku se neobejdete.

Pokud však analýzu nemáte a její tvorba není na pořadu dne, přinášíme krátký návod, jak postupovat při dohledávání relevantních frází, například při tvorbě článku na váš soukromý blog.

Jak postupovat při výběru klíčových slov

  1. Zamyslete se nad tím, co je hlavním tématem dané stránky a jak by uživatelé mohli hledat informace s ním související. Můžete například využít návrhy z našeptávače nebo souvisejícího vyhledávání.

    "Lidé se také ptají" je dalším zdrojem inspirace při hledání klíč. slov
    Lidé se také ptají” je dalším zdrojem inspirace při tvorbě obsahu
  2. Použijte nástroje pro dohledávání klíčových slov. Kromě dalších návrhů zde dostanete přehled o průměrné hledanosti jednotlivých frází. Za nás doporučujeme nástroje Ahrefs nebo Marketing Miner. Tyto nástroje jsou ale placené, takže pokud vám jde o zběžný průzkum, postačí vám i Plánovač klíčových slov od Googlu, který je zcela zdarma.

    Plánovač klíčových slov - ukázka
    Ukázka z Plánovače klíčových slov
  3. Inspirujte se od úspěšných – podívejte se, které stránky si na dané téma vedou dobře v SERPu (zobrazují se na prvních pozicích) a prozkoumejte klíčová slova, na která se tyto stránky zaměřují.
  4. Nezavrhujte long-tail klíčová slova. Tyto fráze mají zpravidla menší hledanost, ale jsou také méně konkurenční. To znamená, že s danými slovy máte větší šanci uspět. V případě článku o Budapešti by to mohla být fráze „Budapešť mapa památek“.

    Zdroj obrázku: https://www.wordstream.com/long-tail-keywords

Jak používat klíčová slova (nejen) v textu

Klíčová slova je potřeba systematicky rozmístit po webové stránce, aby vyhledávačům i lidem bylo jasné, o čem daný text pojednává. Nic se ale nemá přehánět, sdělení by mělo být především čtivé a srozumitelné pro čtenáře.

Není třeba dané slovo použít 100x v krátkém textu, takovýto postup je naopak kontraproduktivní a vyhledávače vás můžou ve výsledcích vyhledávání znevýhodnit. Klíčová slova proto rozmístěte tak, aby v textu dávala smysl.

Kde keywords použít

  1. Nadpisy

Hlavní nadpis stránky (H1) i podnadpisy (H2, H3 atd.) jsou ideálním místem pro umístění klíčových slov.

  1. Text sdělení

Klíčová slova, jejich různé varianty a synonyma by měly být přirozeně rozmístěny v textu. Vyhněte se jejich nadužívání, viz ukázka níže.

Takhle opravdu ne. Zdroj obrázku: https://contentwriters.com/blog/keyword-stuffing-avoid/
  1. Titulek stránky (Title) a meta popisek (Meta Description)

Titulek i meta popisek by měl čtenáře navnadit ke kliknutí a přečtení dané stránky. Opět je to vhodné místo pro umístění klíčového slova.

Použití klíčových slov v titulku a metapopisku
Ukázka vhodného titulku a metapopisku
  1. URL stránky

URL adresa by měla být krátká, výstižná a srozumitelná. Kromě toho by měla obsahovat i klíčové slovo.

Praktická ukázka:

  • Nevhodná URL: cestoblogxy.cz/clanek12345/                                                                                                    
  • Ideální URL: cestoblogxy.cz/budapest-tipy/
  1. Popisky obrázků (název, popisek, ALT atribut)

Umožňují danému obrázku být vidět ve výsledcích vyhledávání obrázků. Pokud tedy na web nahráváte obrázky, doplňte je vždy vhodným ALT popiskem. Lidé tak díky tomu budou moct obrázek najít. K fotce s památkami z Budapešti je tedy dobré použít popisek jako „Budapešť památky“ nebo názvy daných turistických atrakcí.

Náš tip: Yoast SEO plugin

Pokud máte web na WordPressu, se základním SEO nastavením vám pomůže plugin Yoast SEO. Jeho základní verze je zdarma a snadno se používá. Jak vypadá práce s pluginem v praxi můžete vidět na následujícím obrázku

Ukázka práce s pluginem Yoast SEO

Nástroj vám ukáže, jestli dobře pracujete s klíčovými slovy. Samozřejmě jsou to jen doporučení a nemusíte se jimi řídit, pokud v daném kontextu nebudou dávat smysl. Především v začátcích vám ale tyto rady mohou pomoct ohledně toho, na co nezapomenout.

Vždy dbejte hlavně na to, aby byly texty čtivé zejména pro čtenáře. Google a další vyhledávače jsou čím dál chytřejší, a není proto nutné používat slova pouze v jednom tvaru (můžete slova klasicky skloňovat a časovat).

Na závěr

Klíčová slova jsou důležitou součástí SEO a pomáhají vyhledávačům porozumět tématu dané stránky. Jejich vhodné používání vám pomůže vylepšit pozice ve výsledcích vyhledávání a získat více návštěvníků i případných zákazníků.

Práce s keywords samozřejmě není jediným faktorem, podle kterého Google výsledky vyhledávání řadí. Přečtěte si proto také náš článek, jak zviditelnit web (nejen) na Googlu.

Obsah článku

Potřebujete najít správná slova?

Vypracujeme Vám kompletní analýzu a pomůžeme s nastavením.
Chci analýzu klíčových slov

Náš blog

Tipy a novinky z oblasti digitálního marketingu
Do blogu

Chtěli byste s námi probrat možnosti spolupráce?

Rádi vám poradíme a navrhneme možnou strategii
Spojte se s námi
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram