digiamo logo bile

SEO Restart 2023 – SEO je mrtvé (už zase)

13. 4. 2023
Obsah článku

Rychlý nástup umělé inteligence způsobil v SEO komunitě celkem poprask. A právě tomuto tématu se věnovala podstatná část přednášek letošního Restartu.

Je SEO mrtvé? Nahradí práci specialistů stroje? Jak si pomocí AI usnadnit práci a na co tyto technologii nepoužívat? To všechno (a nejen to) se řešilo na letošním SEO Restartu.

SEO Restart

Jak umělá inteligence změní SEO?

„AI rozhodně změní svět. V SEO hlavně přístup k práci.“

– Vojtěch Fiala

1.     Keynote – Jan Tichý

Celý program zahájil Honza Tichý se svým zamyšlením, kam se SEO v dalších letech bude ubírat.

Jak se dle něj obor změní a co (ne)bude fungovat?

  • Přesun od vyhledávačů k „odpovídačům“
  • Propad návštěvnosti z organiku
  • Nebude mít smysl psát obsah, který už je na internetu 1000x
  • Důležitá bude originalita a kreativita (zaměřit se na unikátní přístup)
    • V případě obsahu bude stěžejní také autoritativnost a odbornost
  • Zmizí význam klíčovek tak, jak je známe

2.     AI pro SEO v praxi – Vojtěch Fiala

Hodně praktickou přednášku o využití AI připravil Vojtěch Fiala z Pilulky. Doporučuji celou prezentaci projít, protože tam uvidíte konkrétní pompty pro dané příklady.

Ve zkratce: k čemu tedy umělou inteligenci používat?

  • Rychlé poznání cílovky (jejich zájmů, problémů atd.)
  • Návrh vhodného tématu, který dokáže řešit uživatelský problém
  • Návrh struktury článku
  • Odhalení uživatelského záměru klíčových slov
  • Navržení FAQ
  • Strukturovaná data
  • Příprava meta dat – titulky, meta popisky i nadpisy

Naopak není dobré používat ChatGPT ke generování textů metodou ctrl+c a ctrl+v.

3.     Jak a k čem využívat AI nástroje – Pavel Ungr

Pokud hledáte inspiraci, na co všechno lze AI využít, projděte si také tuto prezentaci.

Přidávám pouze pár hlavních poznatků:

  • Edge je lepší než Chrome -> Sydney je super a dá se využít mnoha způsoby (viz výše zmíněná prezentace)
  • ChatGPT může být fajn pomocník při tvorbě klíčovky – odkazy na praktické návody najdete opět v podkladech.

4.     Propojení AI a R Studia – Lukáš Kostka

Jak si lze usnadnit práci díky použití R Studia a AI nástrojů předvedl Lukáš Kostka. Konkrétně se jednalo o ukázku toho, jak během pár kliků optimalizovat meta tagy.

Pokud vás zajímá, jak v takovém případě postupovat, doporučuji proklikat celou prezentaci a projít další přiložené podklady. Jedná se o techničtější záležitost, kterou je třeba si nejprve osvojit, ve finále vám tato dovednost může ušetřit spoustu práce a času.

Vše se netočilo pouze kolem AI

„AI? Používejte hlavně to I.“

– Zdeněk Nešpor

1.     Jaký nástroj poskytuje nejpřesnější data – Richard Klačko

Výsledky zajímavé studie představil Richard Klačko z agentury Taste. Cílem bylo zjistit, jaký nástroj poskytuje nejpřesnější data o hledanosti klíčových slov. Porovnány byly následující nástroje:

  • Ahrefs
  • Marketing Miner
  • Collabim

Pokud vás zajímá metodologie výzkumu, můžete si vše přečíst v prezentaci. A kdo je tedy vítězem? Nikdo. Každý nástroj má své klady i zápory a hodí se proto vždy na něco jiného. Marketing Miner má nejlepší našeptávač, Ahrefs je nejvhodnější pro průzkum trhu a Collabim má zase nejvíce dat.

NástrojKladyZápory
AhrefsPodhodnocuje více než CollabimNadhodnocuje více než MM
Marketing MinerNejméně nadhodnocuje Nejlepší našeptávačNejvíce slov s hledaností 0 Chybí data k longtail výrazům
CollabimNejméně podhodnocuje Hodně datClusterizuje KWs Nejvíce nadhodnocuje

2.     GA4 a SEO – Radek Kupr

Další datová přednáška, tentokrát o nových Analytics – výhodách a nevýhodách a využití pro SEO.

  • Podle Radka Kupra GA4 dodávají opravdu užitečné informace (na rozdíl od Universal Analytics).
  • Pokud ještě nemáte nasazené GA4, tak je nasaďte teď. Už včera bylo pozdě.
  • Důležité je mít GA propojené s dalšími nástroji – Google Search Console, Google Ads, atd.
  • Data pak můžete vizualizovat v nejrůznějších nástrojích. U nás k tomu používáme Looker studio a můžu jej jen doporučit.
  • Více podrobností najdete opět v prezentaci.

3.     Případovky z B2B – Milan Zeman

Optimalizace se řeší především v souvislosti s klasickými e-shopy, ale i v případě B2B sektoru může být SEO vhodným marketingovým kanálem. Právě o tom mluvil Milan Zeman.

Jaké jsou podle něj základy úspěchu?

  • Kvalitní strategie a harmonogram na začátku spolupráce
  • Pravidelný a systematický linkbuilding
  • Důraz na kvalitní obsah
    • hodnotné články (včetně vyjádření specialistů)
    • CTA v článcích
    • „tunění“ titulků a popisků
    • vylepšování již existujících článků
    • zaměření na konverznost prodejních stránek

Na to, jaké výsledky tyto změny přinesly klientům, se můžete podívat sem.

4.     Titánské weby (aneb není co závidět) – Zdeněk Nešpor

Zajímavé nahlédnutí do toho, jaké to je dělat SEO pro jeden z největších hráčů v ČR. Jak se dělá optimalizace pro web, který má duodeciliardu stránek? Těžko. Pravděpodobně čekáte nějaké genitální technické vychytávky. Většina řešení, tady nefunguje, pomůže často papír a tužka. Více o titánských webech a SEO se dočtete tady. Prezentaci pak najdete zde.

5.     Budoucnost linkbuildingu – Václav Brynda

Vašek Brynda mluvil o tom, jak jeho weby v prosinci zasáhl spam update, to ho vedlo k zamyšlení, jak k budování odkazů přistoupit jinak.

Na co se teď více zaměřuje?

  • Blogování (zajímavá a neotřelá témata, exkluzivní data), guestposting, placené články
    • Odznaky kvality
    • Diskuze s brand zmínkami (v přirozené formě)
    • Rozhovory
    • Sponzoring (charit, akcí)
  • Výměny odkazů (3w a 4w)

Snažit se neopakovat stále stejné vzorce (příklad vzorce: vždy umisťovat 3 odkazy do článku, místo toho je tedy lepší počty odkazů měnit). Toto už dlouhodobě učí i Linki, takže na tom určitě něco bude. Je prostě důležité snažit se o co největší přirozenost. Celkově se dle Vaška bude linkbuilding v dalších letech hodně přibližovat klasickému PR.

6.     Ahrefs a zavádějící data – Zdeněk Dvořák (Linki)

Linki se zaměřil na to, jak Ahrefs poskytuje nepřesná data. Asi každý ví o různých machinacích s metrikou „DR“, zajímavé pak bylo povídání o tom, jakým způsobem to weby dělají.

Co tedy používat místo DR? Platí staré zlaté pravidlo…

Další zajímavou informací pro mne bylo to, že data jsou zkreslená nerovnoměrně – například údaje o návštěvnosti webu A jsou více zkreslené než údaje návštěvnosti webu B. Na tyto údaje se tedy nedá spolehnout ani při zběžném porovnání s konkurencí.

7.     Důležitost soft skills v SEO – Martina Zrzavá Libřická

Jediná žena na podiu pojala svoji přednášku jinak než zbytek osazenstva a bylo to super zpestření.

Doporučuji si prezentaci prolistovat a zamyslet se nad přístupem k práci.

Na závěr…

Celý program zakončila diskuze, které se zúčastnili Filip Podstavec, Marek Prokop, Pavel Ungr a Martin Pichlík. Řešila se budoucnost AI – z praktického i teoretického pohledu. Určitě pak bude zajímavé podívat se zpátky a reflektovat, jaké předpovědi se skutečně vyplnily.

Umělá inteligence jistě změní náš obor, ale jak moc uvidíme až časem. Důležité je sledovat novinky, zkoušet je a používat zdravý selský rozum.

Další články o konferenci

Napsali jste shrnutí přednášek a chcete získat odkaz zdarma? Napište nám na info@digiamo.cz, rádi na vás odkážeme.

Obsah článku

SEO specialista nebo AI?

Nechcete nechat nic náhodě a mít kvalitní obsah webu?
Chci být vidět nejen na Googlu!

Náš blog

Tipy a novinky z oblasti digitálního marketingu
Do blogu

Chtěli byste s námi probrat možnosti spolupráce?

Rádi vám poradíme a navrhneme možnou strategii
Spojte se s námi
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram