Rychlý nástup umělé inteligence způsobil v SEO komunitě celkem poprask. A právě tomuto tématu se věnovala podstatná část přednášek letošního Restartu.
Je SEO mrtvé? Nahradí práci specialistů stroje? Jak si pomocí AI usnadnit práci a na co tyto technologii nepoužívat? To všechno (a nejen to) se řešilo na letošním SEO Restartu.
Jak umělá inteligence změní SEO?
„AI rozhodně změní svět. V SEO hlavně přístup k práci.“
– Vojtěch Fiala
1. Keynote – Jan Tichý
Celý program zahájil Honza Tichý se svým zamyšlením, kam se SEO v dalších letech bude ubírat.
Jak se dle něj obor změní a co (ne)bude fungovat?
- Přesun od vyhledávačů k „odpovídačům“
- Propad návštěvnosti z organiku
- Nebude mít smysl psát obsah, který už je na internetu 1000x
- Důležitá bude originalita a kreativita (zaměřit se na unikátní přístup)
- V případě obsahu bude stěžejní také autoritativnost a odbornost
- Zmizí význam klíčovek tak, jak je známe
2. AI pro SEO v praxi – Vojtěch Fiala
Hodně praktickou přednášku o využití AI připravil Vojtěch Fiala z Pilulky. Doporučuji celou prezentaci projít, protože tam uvidíte konkrétní pompty pro dané příklady.
Ve zkratce: k čemu tedy umělou inteligenci používat?
- Rychlé poznání cílovky (jejich zájmů, problémů atd.)
- Návrh vhodného tématu, který dokáže řešit uživatelský problém
- Návrh struktury článku
- Odhalení uživatelského záměru klíčových slov
- Navržení FAQ
- Strukturovaná data
- Příprava meta dat – titulky, meta popisky i nadpisy
Naopak není dobré používat ChatGPT ke generování textů metodou ctrl+c a ctrl+v.
3. Jak a k čem využívat AI nástroje – Pavel Ungr
Pokud hledáte inspiraci, na co všechno lze AI využít, projděte si také tuto prezentaci.
Přidávám pouze pár hlavních poznatků:
- Edge je lepší než Chrome -> Sydney je super a dá se využít mnoha způsoby (viz výše zmíněná prezentace)
- ChatGPT může být fajn pomocník při tvorbě klíčovky – odkazy na praktické návody najdete opět v podkladech.
4. Propojení AI a R Studia – Lukáš Kostka
Jak si lze usnadnit práci díky použití R Studia a AI nástrojů předvedl Lukáš Kostka. Konkrétně se jednalo o ukázku toho, jak během pár kliků optimalizovat meta tagy.
Pokud vás zajímá, jak v takovém případě postupovat, doporučuji proklikat celou prezentaci a projít další přiložené podklady. Jedná se o techničtější záležitost, kterou je třeba si nejprve osvojit, ve finále vám tato dovednost může ušetřit spoustu práce a času.
Vše se netočilo pouze kolem AI
„AI? Používejte hlavně to I.“
– Zdeněk Nešpor
1. Jaký nástroj poskytuje nejpřesnější data – Richard Klačko
Výsledky zajímavé studie představil Richard Klačko z agentury Taste. Cílem bylo zjistit, jaký nástroj poskytuje nejpřesnější data o hledanosti klíčových slov. Porovnány byly následující nástroje:
- Ahrefs
- Marketing Miner
- Collabim
Pokud vás zajímá metodologie výzkumu, můžete si vše přečíst v prezentaci. A kdo je tedy vítězem? Nikdo. Každý nástroj má své klady i zápory a hodí se proto vždy na něco jiného. Marketing Miner má nejlepší našeptávač, Ahrefs je nejvhodnější pro průzkum trhu a Collabim má zase nejvíce dat.
Nástroj | Klady | Zápory |
Ahrefs | Podhodnocuje více než Collabim | Nadhodnocuje více než MM |
Marketing Miner | Nejméně nadhodnocuje Nejlepší našeptávač | Nejvíce slov s hledaností 0 Chybí data k longtail výrazům |
Collabim | Nejméně podhodnocuje Hodně dat | Clusterizuje KWs Nejvíce nadhodnocuje |
2. GA4 a SEO – Radek Kupr
Další datová přednáška, tentokrát o nových Analytics – výhodách a nevýhodách a využití pro SEO.
- Podle Radka Kupra GA4 dodávají opravdu užitečné informace (na rozdíl od Universal Analytics).
- Pokud ještě nemáte nasazené GA4, tak je nasaďte teď. Už včera bylo pozdě.
- Důležité je mít GA propojené s dalšími nástroji – Google Search Console, Google Ads, atd.
- Data pak můžete vizualizovat v nejrůznějších nástrojích. U nás k tomu používáme Looker studio a můžu jej jen doporučit.
- Více podrobností najdete opět v prezentaci.
3. Případovky z B2B – Milan Zeman
Optimalizace se řeší především v souvislosti s klasickými e-shopy, ale i v případě B2B sektoru může být SEO vhodným marketingovým kanálem. Právě o tom mluvil Milan Zeman.
Jaké jsou podle něj základy úspěchu?
- Kvalitní strategie a harmonogram na začátku spolupráce
- Pravidelný a systematický linkbuilding
- Důraz na kvalitní obsah
- hodnotné články (včetně vyjádření specialistů)
- CTA v článcích
- „tunění“ titulků a popisků
- vylepšování již existujících článků
- zaměření na konverznost prodejních stránek
Na to, jaké výsledky tyto změny přinesly klientům, se můžete podívat sem.
4. Titánské weby (aneb není co závidět) – Zdeněk Nešpor
Zajímavé nahlédnutí do toho, jaké to je dělat SEO pro jeden z největších hráčů v ČR. Jak se dělá optimalizace pro web, který má duodeciliardu stránek? Těžko. Pravděpodobně čekáte nějaké genitální technické vychytávky. Většina řešení, tady nefunguje, pomůže často papír a tužka. Více o titánských webech a SEO se dočtete tady. Prezentaci pak najdete zde.
5. Budoucnost linkbuildingu – Václav Brynda
Vašek Brynda mluvil o tom, jak jeho weby v prosinci zasáhl spam update, to ho vedlo k zamyšlení, jak k budování odkazů přistoupit jinak.
Na co se teď více zaměřuje?
- Blogování (zajímavá a neotřelá témata, exkluzivní data), guestposting, placené články
- Odznaky kvality
- Diskuze s brand zmínkami (v přirozené formě)
- Rozhovory
- Sponzoring (charit, akcí)
- Výměny odkazů (3w a 4w)
Snažit se neopakovat stále stejné vzorce (příklad vzorce: vždy umisťovat 3 odkazy do článku, místo toho je tedy lepší počty odkazů měnit). Toto už dlouhodobě učí i Linki, takže na tom určitě něco bude. Je prostě důležité snažit se o co největší přirozenost. Celkově se dle Vaška bude linkbuilding v dalších letech hodně přibližovat klasickému PR.
6. Ahrefs a zavádějící data – Zdeněk Dvořák (Linki)
Linki se zaměřil na to, jak Ahrefs poskytuje nepřesná data. Asi každý ví o různých machinacích s metrikou „DR“, zajímavé pak bylo povídání o tom, jakým způsobem to weby dělají.
Co tedy používat místo DR? Platí staré zlaté pravidlo…
Další zajímavou informací pro mne bylo to, že data jsou zkreslená nerovnoměrně – například údaje o návštěvnosti webu A jsou více zkreslené než údaje návštěvnosti webu B. Na tyto údaje se tedy nedá spolehnout ani při zběžném porovnání s konkurencí.
7. Důležitost soft skills v SEO – Martina Zrzavá Libřická
Jediná žena na podiu pojala svoji přednášku jinak než zbytek osazenstva a bylo to super zpestření.
Doporučuji si prezentaci prolistovat a zamyslet se nad přístupem k práci.
Na závěr…
Celý program zakončila diskuze, které se zúčastnili Filip Podstavec, Marek Prokop, Pavel Ungr a Martin Pichlík. Řešila se budoucnost AI – z praktického i teoretického pohledu. Určitě pak bude zajímavé podívat se zpátky a reflektovat, jaké předpovědi se skutečně vyplnily.
Umělá inteligence jistě změní náš obor, ale jak moc uvidíme až časem. Důležité je sledovat novinky, zkoušet je a používat zdravý selský rozum.
Další články o konferenci
Napsali jste shrnutí přednášek a chcete získat odkaz zdarma? Napište nám na info@digiamo.cz, rádi na vás odkážeme.😊
0 komentářů