Linkbuilding neboli budování sítě zpětných odkazů je jednou ze SEO aktivit, jejímž hlavním cílem je zvýšit organickou návštěvnost webu. Webové stránky, které mají hodně kvalitních odkazů z autoritativních stránek, jsou odměněny předními pozicemi ve vyhledávačích. Pojďme se tedy společně podívat na to, jak toho co nejlépe dosáhnout.
Abychom si linkbuilding vysvětlili úplně od základů, začneme tím, co vlastně znamená pojem link. Zjednodušeně se jedná o odkaz, který spojuje dvě stránky, kdy jedna odkazuje na tu druhou. Pomocí linku můžete odkázat návštěvníky na jiné online objekty, jako je webová stránka, sociální síť, jiný příspěvek na téže stránce, obrázek nebo cokoli jiného online.
Slovu nebo frázi, na níž je odkaz umístěný, se říká anchor text. Jak právě sami vidíte, tento text by měl být barevně odlišen a ještě podtržen, aby upozornil čtenáře na umístění odkazu.
Pro SEO (optimalizace webu pro vyhledávače) jsou pak zásadní dva druhy odkazů: interní a externí odkazy. Interní linky odkazují na jiné sekce a kategorie vašeho webu, zatímco externí neboli zpětné linky odkazují na váš web z jiných stránek nebo obráceně. Vytváření zpětných odkazů se říká linkbuilding.
Termín linkbuilding (někdy psáno také link building) označuje metodu budování zpětných odkazů z jiných webů pro ten váš za účelem zvyšování jeho návštěvnosti. Návštěvnost webu mohou navýšit přímo lidé přicházející z odkazující webové stránky, to se označuje jako referral traffic, nebo z internetových vyhledávačů.
Vyhledávače z odkazového profilu webu získávají relevantní signály, které dokazují hodnotu jeho obsahu. Proto více než na množství zpětných odkazů záleží na jejich kvalitě. Některé backlinky mohou web dokonce i poškozovat (například odkazy z nerelevantních a nekvalitních stránek).
Linkbuilding je také jednou z forem SEO propagace webových stránek, proto se řadí mezi SEO aktivity pod termínem off-page faktory SEO. Primárním cílem linkbuildingu je tedy posílit autoritu webu na Googlu, aby vaše stránky upřednostňoval ve vyhledávání. Pro úspěšný linkbuilding je také zásadní správné použití anchor textu a smysluplné prolinkování.
Kvalitní backlinky jsou takové, které jsou umístěny na autoritativních webových stránkách, jež tematicky souvisejí s vaším webem. Takovýto link má mnohem větší váhu než zpětný odkaz z malé stránky, kterou nikdo nezná. Pokud by váš web naopak získal mnoho pochybných odkazů, Google ho kvůli tomu může penalizovat vysokými sankcemi a zcela vyřadit z výsledků vyhledávání.
Při výběru webů pro umístění backlinku je v první řadě nutné vzít v úvahu stáří webu a jeho návštěvnost. Zohlednit byste měli ale i další parametry, jako je téma hostujícího webu, aby bylo relevantní pro váš web, a možnosti postupného růstu odkazů, aby proces propagace mohl být konzistentní. Prudký nárůst může působit podezřele.
Aby externí odkazy nevzbuzovaly podezření mezi vyhledávači, měly by v textu působit co nejpřirozeněji. A s tím souvisí podoba anchor textu. Tématu, jaké druhy anchor textu existují, jsme se již věnovali v jednom z našich článků a teď už si jen shrneme, jak by měl vypadat.
Nejprve je třeba poznamenat, že anchor text má dva účely. Zaprvé: nalákat lidi k prokliknutí, a zadruhé: sdělovat, o čem odkazovaná stránka pojednává.
Ukázky různých typů anchor textu:
Budování backlinků je považováno za jednu z nejúčinnějších metod k dosažení vyššího hodnocení ve vyhledávačích. Jak už jsme uvedli výše, zpětný odkaz je důležitým hodnotícím faktorem obsahu na vašem webu.
Pokud získáte hodně kvalitních odkazů na svoji stránku, roboti vyhledávačů ji vyhodnotí jako smysluplnou a oblíbenou, a budou ji tedy umísťovat na vyšších pozicích. Nejdůležitější důvody, proč byste měli využívat linkbuilding, jsou následující:
Všeho moc škodí, a toto pravidlo jednoznačně platí i v linkbuildingu. Pokud to budete s těmito aktivitami přehánět, můžete dostat penalizaci od Googlu, jinými slovy, vaše snažení bude mít negativní dopad.
Jak si ohlídat pro Google únosné meze? Existují různé stránky, které vám pomohou a poskytnou doporučení, jak budovat síť odkazů v rámci norem. Zkuste např. https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/links-crawlable
Pokud se vyhnete těmto praktikám a budete postupovat kontinuálně s ohledem na uživatele, linkbuildingu se nemusíte obávat. Je však dobré spolupracovat s odborníky, kteří skutečně vědí, co dělají. Nenechte se ale zlákat falešnými přísliby instantního úspěchu. Kvalitní linkbuilding je vždy běh na dlouhou trať.
Nejprve je třeba si říci, že rozlišujeme aktivní (cílenou) a pasivní (organickou) formu linkbuildingu. Pasivní lingbuilding je založený na přirozeném odkazování lidmi, kterým se váš obsah líbí, a tímto způsobem ho doporučují někomu dalšímu. Této „pasivní“ aktivitě se říká také link baiting, který je mimo jiné podstatou virálně pojatých kampaní.
Oproti tomu aktivní forma linkbuildingu spočívá v cíleném získávání zpětných linků prostřednictvím linkbuildera. Linkbuilder je tedy specializovaný odborník, který má na starost vytvoření odkazového profilu webu.
Budování odkazového profilu webu vyžaduje vytvoření strategie, jasný akční plán a průběžné sledování výsledků. Díky nástrojům, které linkbuilder využívá, má přehled o pozici klíčových slov, zná návštěvnost webu ze všech kanálů a dokáže pohotově reagovat na aktuální poklesy a vzestupy. Práce linkbuildera tedy zahrnuje především:
Vytvoření správné strategie je základem úspěšného linkbuildingu a jedním z prvních kroků propagace webu. Právě na ní je postaven celý plán dlouhodobého získávání kvalitních zpětných odkazů.
Úplným základem je zmapovat současný stav odkazového profilu. Následuje komplexní analýza odkazů hlavních konkurentů z hlediska počtu i kvality. Dále je na řadě sestavit způsoby získávání zpětných odkazů. Kromě toho by strategie linkbuildungu měla obsahovat následující kroky:
Rozhodně se vyplatí také interní prolinkování. Jak na to? Nejjednodušší cestou je odkazovat na vlastní články mezi sebou. V článku můžete také odkazovat na prodejní stránku svého e-shopu, který je na web napojen. Interní prolinkování má také velkou váhu a je skvělým pomocníkem.
Základem vytvoření úspěšné sítě backlinků je kvalitní web a tvorba originálního obsahu, na který budou chtít jiní lidé a firmy odkazovat. V první řadě je ale nezbytné znát své publikum. Jenom tak budete vědět, jaký druh obsahu tito lidé potřebují, jaké informace hledají, jaká klíčová slova k tomu používají a jaké webové stránky navštěvují.
Toto by mělo být výchozím bodem linkbuildingu. Následně můžete začít oslovovat vlastníky webových stránek a podnikat další aktivity k získávání odkazů. Zde vidíte způsoby, kterými můžete získávat zpětné odkazy:
Jak u příspěvků na sociální sítě, tak v diskuzních fórech se jedná o tzv. nofollow odkazy (= odkazy, které crawlerům vyhledávačů říkají, že při procházení webu je nemají následovat. Avšak díky přirozenosti, kterou působí, by ve vašem odkazovém portfoliu rozhodně neměly chybět. Měli byste jim věnovat přibližně 20% všech odkazů.
Než požádáte vlastníky webu o umístění vašeho odkazu na jejich web, poskytněte jim pádný důvod, proč by na vás měli odkazovat. Zeptejte se tedy sami sebe, co jim takový odkaz může přinést. Zde jsou některé strategie, které můžete použít:
Nesnažte se pouze oslovovat lidi, aby dali váš backlink na svůj web. Pokuste se také být co nejvíce vidět. Pokud se budete účastnit například konferencí nebo podcastů, budete v kontaktu s jinými profesionály, poskytnete reference, účastníte se oborových konferencí, publikujete kvalitní obsah i mimo váš web, odkazy budou přibývat samy.
Linkbuilding je běh na dlouhou trať, jelikož budování zpětných odkazů nemá být příliš intenzivní, ale naopak pozvolné a kontinuální. Tento proces je nutné nejen neustále opakovat, ale také analyzovat a vylepšovat.
Síť zpětných odkazů můžete monitorovat například pomocí nástrojů jako Collabim, Ahrefs, Google Search Console nebo Google Analytics. Vždy se ale vyplatí najmout si zkušeného linkbuildera nebo specializovanou agenturu.
Konzistentnost, preciznost a znalosti zajistí funkční linkbuilding. Spolu s monitoringem a rychlou reakcí na aktuální trendy budete zaručeně stoupat vzhůru. O to se postaráme, obraťte se na nás a pojďme spolu budovat Vaše jméno ještě dnes!