Jak napsat TOP článek na firemní blog v 6 snadných krocích

Autor: Anna Landsmannová

Datum: 07.05.2020

Možná jste zaslechli, že v  dnešní době se už nevyplatí psát firemní blog. Opak je ale pravdou – kvalitní obsah vám pomůže zvýšit relevantní návštěvnost i povědomí o značce. Díky článkům si také můžete vybudovat důvěryhodnost a autoritu v oboru.  

Připravili jsme si pro vás návod, jak napsat článek krok za krokem. Nezapomněli jsme přidat tipy na osvědčené nástroje. Díky těmto radám budete schopni napsat články, které si zamilují lidé i vyhledávače.

V článku se dozvíte: 

  • Na co je třeba myslet před psaním samotným 
  • Jak napsat chytlavý nadpis a perex 
  • Jak zlepšit čitelnost textu na maximum 
  • Jak vyzvat čtenáře k akci 
  • Čemu se při psaní vyhnout + další praktické tipy z praxe 
jak napsat článek

1. Než začnete…  

Před samotným psaním článku je důležité si odpovědět na následující otázky: 

  • Co je cílem textu? 
  • Jaká je cílová skupina čtenářů? 
  • K čemu chcete své čtenáře vyzvat? 

Pokud nevíte, proč text píšete, nemá cenu se jím vůbec zabývat. Stejně tak důležité je ujasnit si, pro koho píšete – mají váš článek číst odborníci? Nebo je naopak určen pro širokou veřejnost? Zamyslete se také nad tím, k čemu chcete své čtenáře přimět. Chcete, aby se zapsali k odběru newsletteru? Nebo si mají stáhnout váš ebook?  

Až si na všechny otázky odpovíte, pokračujte dál. 

Tip: Nezapomeňte si ověřit hledanost vašeho tématu. K tomu vám pomůže analýza klíčových slov, o které jsme psali v předchozím článku.  

2. Nepodceňujte rešerši 

Před psaním vás čeká důkladné vyhledávání informací. Tuto fázi nepodceňujte. Možná jste expert v daném oboru, ale nikdy není na škodu rozšířit si znalosti. Součástí této fáze je také průzkum konkurence.  

Jak správně čerpat nápady od vašich konkurentů? 

  • Zadejte do Googlu téma, o kterém chcete psát. 
  • Rozklikněte si prvních pár výsledků. 
  • Prozkoumejte je: 
    • Jaká je struktura těchto článků 
    • Co v nich podle vás chybí? 
    • Jakou mají osnovu, o jakých podtématech se zmiňují? 
    • Jaké typy multimédií obsahují? 
  • Vezměte si příklad z toho, co jste viděli, ale nekopírujte! 

Tip: Nezapomínejte prokoumat zahraniční konkurenci. V angličtině existuje daleko větší množství obsahu než v češtině – využijte toho.  

jak napsat článek

3. Stará známá osnova 

Na základě rešerše a analýzy klíčových slov už máte jasnější představu o čem psát. Vytvořte si osnovu článku – takovou, jakou jste psali ve škole na hodinách slohu. Osnova vám napoví, jak napsat článek. Pomůže vám ujasnit si, jaká podtémata zahrnout a jak text logicky vystavět. 

4. A teď konečně přichází na řadu … psaní 

Nyní již máte připravené veškeré podklady – můžete se pustit do psaní. V  tuto chvíli je nejlepší vypnout všechna upozornění na vašich zařízeních a v klidu se soustředit pouze na samotné psaní.  

Tip: Pokud máte problém se soustředěním, můžete zkusit techniku pomodoro, nebo si stáhněte aplikaci Forest.   

Nyní si ukážeme tipy, jak vyzrát na jednotlivé části textu. Není důležité, u jaké části začnete – to je jen na vás.  

Nadpis – zaujměte na první dobrou 

Asi není nutné zdůrazňovat, jak moc je nadpis důležitý. Právě nadpis totiž rozhoduje o tom, jestli člověk na článek klikne. V  dnešní době se na nás hrne obsah ze všech stran, není tak úplně snadné vyniknout.  

Podívejte se na krátké video, kde Neil Patel odkrývá TOP techniky, jak napsat skvělý nadpis

Podívejte se na ukázky chytlavých nadpisů: 

  • 7 ověřených rad, jak zvýšit počet objednávek 
  • Získejte práci snů aneb Jak uspět u každého pohovoru 
  • Co vám makléř nikdy neřekne při koupi bytu 

Perex – jak neodradit čtenáře po pár řádcích 

Perex (= úvod článku) je extrémně důležitý. Má za cíl navnadit čtenáře, aby pokračovali ve čtení. Jinými slovy si na pár řádcích musíte čtenáře získat. Zajímavě tedy představte, co všechno se v článku čtenář dozví. U delších článků se vyplatí vypsat stěžejní podtémata v  bodech (jak můžete vidět například na následující ukázce): 

jak napsat článek (perex)

Obsah sdělení – základní body, kterých se vždy držet 

Pokud jste si připravili kvalitní rešerši, sepisování této části by pro vás neměl být problém. Připravili jsme si pro vás základní doporučení. 

Pravidla dobré čitelnosti: 

  • Pište krátké věty a odstavce.  
  • Používejte podnadpisy.  
  • Zvýrazňujte důležité informace.  
  • V textu použijte obrázky, videa, infografiky.   
  • Používejte odrážky a body.  

Tip navíc: Pokud váš web běží na WordPressu, se strukturou a zásadami SEO vám pomůže plugin Yoast SEO. Je zdarma a snadno se používá.  

Další tipy: 

  • Omezte pasivní rod.  
  • Nepoužívejte klišé a vyprázdněné fráze. 
  • Pište jako člověk – žádné korporátní texty. 
  • Nejste si jistí pravopisem? Podívejte se do jazykové příručky

Vyzvěte čtenáře k akci 

Článek by měl být logicky ukončený – v  závěru můžete shrnout podstatné informace, nebo odkázat na články s  podobnou tématikou. Určitě nezapomeňte na Call To Action (= výzvu k akci).

Mezi nejběžnější CTA patří například tyto věty: 

  • Stáhněte si náš e-book. 
  • Zaregistrujte se hned. 
  • Podělte se o článek s přáteli. 

5. Vyšperkujte svůj text na maximum (a nezapomeňte na korekturu) 

Text už máte napsaný, velká část tvorby je tedy za vámi. Nebylo by však moudré se spokojit s první verzí textu. Článek si po sobě ještě projděte a upravte chyby, překlepy, opakující se výrazy. 

Je běžné, že své chyby v textu nevidíte. Nejlepší je tedy dát text k opravě někomu jinému. Nemusí to být nutně korektor – stačí kolega nebo člen rodiny. Pokud zrovna nemáte nikoho po ruce, zkuste si text číst nahlas. Tato technika vám pomůže s tím, aby text nebyl příliš kostrbatý.

jak napsat článek

6. Pošlete článek do světa 

Nyní již víte, jak napsat článek. To ale není vše. Pokud si dáváte záležet na kvalitním obsahu, myslete také na jeho propagaci. Nezapomínejte na sociální sítě a optimalizaci pro vyhledávače. Na toto téma jsme sepsali komplexní článek 8 tipů, jak zvýšit návštěvnost webu. 

Nemáte čas (a chuť) pouštět se do tvorby obsahu na vlastní pěst? Nechte  to na nás, rádi vám pomůžeme. Tvoříme obsah, který je ve vyhledávačích vidět (= líbí se lidem i robotům). Neváhejte nás  kontaktovat, určitě se domluvíme.    

Pokud se vám článek líbil, nezapomeňte  ho sdílet dál.  

#sharingiscaring   

Mohlo by se vám také líbit:

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pin It on Pinterest

Share This