Vyberte stránku

Vše, co potřebujete vědět o copywritingu I: kdy a proč se bez copywritingu neobejdete?

Autor: Anna Landsmannová

Datum: 23.11.2022

Copywriting není jen psaní textů. Copywriting je psaní přesvědčivých textů, které podněcují publikum k akci. Ve skutečnosti je jedním z nejdůležitějších prvků marketingu a nezbytnou součástí jakéhokoli podnikání v internetovém prostředí. Zajímá vás proč? To vám vysvětlíme v tomto článku.

Co je to copywriting a proč je důležitý?

Copywriting zahrnuje veškerý textový obsah, který vidíte v titulku reklamy na Facebooku, v nadpisu reklamy na Googlu, v popisku videa na YouTube, v každém newsletteru nebo na jakémkoli webu od vstupní stránky, přes popisky produktů až po reklamní bannery. Copywriting se v podstatě vztahuje na vše, co komunikujete publiku prostřednictvím textů.

Co je podstatou copywritngu?

Existuje mnoho různých typů copywritingu, ale základem každého z nich je porozumění publiku, jeho potřebám a tužbám, projev empatie a nabídnutí ideálního řešení. Cíle každého textu se mohou lišit – od vybudování podniku, přes zvýšení povědomí o značce až po zlepšení prodeje.

Co vám copywriting přinese?

Copywriting je především důvodem, proč vás lidé najdou, něco si u vás zakoupí nebo se k vám budou vracet. Díky kvalitnímu copywritingu lidé při shlédnutí vaší reklamy přestanou přemýšlet nad tím, zda bez dané služby nebo výrobku mohou žít, ale začnou přemýšlet nad tím, proč bez toho žijí.

Kdy potřebujete copywriting?

Pokud máte jakýkoli produkt nebo službu, které chcete prodávat, potřebujete profesionální copywriting. Webové stránky bez dobrého copywritingu nezískávají registrované zákazníky, nevytváří dobré povědomí o značce a ani nepřesvědčují lidi, aby si u nich něco zakoupili.

Copywriting je nutný pro všechny platformy

Bezchybný a výstižně popisný text si možná dokážete vytvořit pro váš web sami, ale zkušený copywriter návštěvníkovi poskytne řešení problému a přesvědčí ho k požadovanému jednání. Copywriting byste měli používat nejen pro webovou stránku vaší firmy či služby, ale pro všechny platformy, které používáte, včetně sociálních sítí, e-mailů i placených reklam.

Copywriting může ovlivnit váš byznys

Lidé se často domnívají, že ušetří peníze, když si texty napíšou sami. Jenže to je velká chyba. Ani sebehezčí web nebo reklama nikdy nebude fungovat, pokud texty budou amatérské. Copywriting dokáže být silná zbraň, která může mít velký vliv na váš byznys, proto jej nikdy nepodceňte.

Jako příklad velmi dobře nastaveného stylu srozumitelné a uvolněné komunikace, na němž se od samého začátku podíleli zkušení copywriteři, může posloužit například česká banka Air Bank.

Copywriting je součástí obsahové strategie

Na českém trhu je zatím i málo společností, které by měly ve své firmě stratéga obsahu, který rozhoduje o komunikaci společnosti z dlouhodobé perspektivy, proto je potřeba kvalitního copywritingu pociťována pouze jednou za čas.

Pokud firma nemá svoji obsahovou strategii zahrnující manuál, jež specifikuje, které prvky podniku je nutné vyzdvihnout prostřednictvím komunikace s klienty, ideálním řešením je navázat spolupráci s marketingovou agenturou.

Kdo všechno využije copywriting?

Odpověď na tuto otázku je poměrně jednoduchá: každý, kdo potřebuje komunikovat se svým publikem. To zahrnuje menší podnikatele i velké firmy. Neexistuje velikost podniku, která by svého provozovatele limitovala v uplatnění kvalitního copywritingu.

Potřeba copywritingu se neomezuje ani na typ a oblast podnikání. Volba správných slov, která efektivním způsobem sdělují, o co ve firmě jde a zároveň publikum ovlivňují požadovaným způsobem, si vždy žádá zásah zkušeného copywritera. Copywriting tedy budete potřebovat, pokud jste:

  • podnikatel, který zakládá nebo již provozuje vlastní podnik
  • marketingová agentura, která pomáhá svým klientům v mnoha aspektech marketingu a reklamy
  • malý podnik
  • velký korporát
  • startup
  • kamenná maloobchodní prodejna
  • nezisková organizace
  • online prodejce
  • a kdokoli další…

Jaký typ copywritingu potřebujete?

Ať už máte na starost marketing pro firmu nebo hledáte textaře pro váš projekt jako začínající podnikatel, můžete potřebovat různé typy copywritingu. My vám v krátkosti vysvětlíme, jakou roli má každý z nich a proč byste žádný z nich neměli podcenit. V zásadě se rozlišují následující druhy:

Webový copywriting

Web copywriting potřebuje každý obchodník, který si založí vlastní webové stránky. Na základě studie provedené na Univerzitě věd a technologií v americkém státě Missouri výzkumníci zjistili, že průměrný návštěvník stráví na vstupní stránce webu asi 5 sekund předtím, než přejde do další části, nebo se rozhodne odejít. To není moc času na to, abyste upoutali jeho pozornost a přiměli ho akci. A právě proto potřebujete zatraceně dobré texty na web.

Copywriting pro web zahrnuje psaní textů pro domovskou stránku a všechny další podstránky webu. Každá stránka by měla návštěvníkům sdělit konkrétní informace o produktu nebo službě a přimět je k nějaké akci, například registraci, nákupu nebo kliknutí na reklamu.

Důkazy, že na web copywritingu záleží

  • Podle statistik si v průměru váš titulek přečte 8 z 10 lidí, ale zbylou část textu budou číst pouze 2 z 10 lidí. Proto je potřeba si na něm dát opravdu záležet. (Copyblogger)
  • Ideální délka nadpisu je 6 slov. Je ale potřeba dokázat najít ta nejúdernější. (Buffer)
  • V průměru si návštěvníci stránky přečtou pouze 20 % obsahu webu. To znamená, že musíte svou stránku strukturovat tak, aby vynikly nejdůležitější body. (Nielsen Norman Group)
  • Lidé skenují a procházejí webové stránky ve vzoru „F“. V důsledku toho čtou třetí slovo na řádku mnohem méně často než první dvě. Nejdůležitější obsah by tedy měl být umístěn na začátku řádku. (Nielsen Norman Group)

SEO copywriting

Aby vás lidé na internetu našli i bez placených reklam, je důležité optimalizovat všechny texty na webu pro SEO především z hlediska klíčových slov. Zvýší se tím vaše pozice v Google SERPu i dalších internetových vyhledávačích, a vy tím získáte organickou návštěvnost. SEO copywriting tedy úzce souvisí s psaním textů na web.

Používání správných klíčových slov (výrazů, které lidé na internetu hledají nejčastěji) je zásadním kritériem textů pro rozvoj digitálního podnikání. SEO copywriting se týká především názvů a metapopisků, ale i samotných textů a blogových příspěvků. Zkušený copywriter prozkoumá veškeré informace o daném tématu, zjistí, jaká klíčová slova lidé zadávají do vyhledávače a vhodně je zakomponuje do textu.

Produktový copywriting

Veškerý copywriting se v podstatě týká tvorby propagačních textů, nicméně produktový copywriting se přímo zaměřuje na představení vašeho produktu nebo služby. Tento typ copywritingu se někdy nazývá e-commerce copywriting a může se ještě dále dělit na B2B a B2C copywriting.

Opravdu efektivní produktový copywriting se ale neomezuje na pouhý popis a funkci produktu. Při tvorbě textů k produktům i službám, které prodávají, je nejdůležitější je myslet na vaše zákazníky a apelovat na jejich přání, vycházet vstříc jejich potřebám a řešit jejich problémy. Takové texty dokáží vytvořit jen profesionální a zkušení copywriteři.

Reklamní copywriting

Reklama na váš produkt nemusí vždy přinést výsledky, které očekáváte, a to z důvodu, že texty nejsou dostatečně kvalitní a nedokáží přimět publikum k dalším krokům k nákupu nebo jiné akci. Vytvořit kvalitní reklamní text není žádná hračka, protože reklama musí okamžitě upoutat pozornost publika a mluvit k němu výstižně, přesvědčivě a rychle za použití omezeného počtu slov.

Reklamní nebo také marketingový copywriting se týká veškerých textů, které mají reklamní charakter. Jejich hlavním cílem je dostat produkt do povědomí potenciálních zákazníků a přesvědčit je ke koupi. Reklamní texty se vztahují na online i offline marketing.

Reklamní copywriting off-line vs online

Cíle off-line i online copywritingu jsou stejné, tedy vytvořit přesvědčivé texty, které lidi přimějí k nějaké akci. V čem se však tyto kanály liší, je způsob, jakým je lidé čtou. Uživatelé internetu rychle přecházejí z jedné stránky na druhou, a vy tak máte minimum času je zaujmout.

Když ale lidé přijdou do styku s tištěným letákem, jejich čtenářské návyky se mění. Mají k dispozici jeden kus obsahu, čímž se zvyšuje jejich sklon sledovat logický vývoj myšlenek od začátku do konce. Online reklama je však mnohem flexibilnější než offline reklama, jelikož necílí na velkou masu lidí, ale dokáže se zaměřit na konkrétní skupinu lidí.

Nástroje reklamního offline copywritingu

  • Noviny, časopisy a letáky
  • TV, rádio
  • Billboardy a plakáty
  • Výstavy a konference

Nástroje reklamního online copywritingu

  • Sociální sítě: každá má svoje specifika a odlišný jazyk, kterým hovořit ke čtenářům.
  • E-mailing: důležitý nástroj, který utužuje vztahy a informuje o novinkách.
  • PPC reklama: placená reklama, kde se platí za proklik. Může se objevit na Googlu nebo na sociálních sítích, jako je Facebook nebo Instagram.
  • Reklamní bannery na webu – představují efektivní způsob, jak upoutat návštěvníky webu na nabízený produkt nebo službu.
  • Obsahové reklamy na YouTube – efektivní reklama, kde je potřeba získat pozornost diváka během prvních 5 vteřin.

Copywriting pro sociální sítě

Možná si říkáte, že reklamní copy a copy pro sociální sítě je totéž, ale není tomu tak. Na Facebooku se sice běžně objevují placené reklamy s reklamními texty, jenže to není totéž. Tvořit texty pro sociální sítě znamená umět komunikovat jazykem typickým pro specifickou skupinu dané sociální platformy.

Pokud svůj produkt chcete představit na sociálních sítích, je důležité mít na paměti odlišné standardy a konvence jednotlivých platforem. Copywriter, který tvoří texty pro sociální sítě, musí mít proto vždy na paměti odlišný způsob komunikace pro Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin apod. Součástí jazyka sociálních sítí jsou například i emotikony.

Podle studie firmy Zazzle Media mají příspěvky obsahující emotikony o 57 % vyšší míru lajků, o 33 % vyšší míru komentářů a o 33 % vyšší míru sdílení. Podle Buddy Media získávají příspěvky na Twitteru o 71–100 znacích mnohem větší zapojení ve srovnání s delšími příspěvky. A podle Sprout Social je Ideální délka textu na Facebooku 40-80 znaků. Příspěvky této délky získávají až o 86 % větší zapojení.

E-mail copywriting

E-mail copywriting se týká tvorby e-mailů a newsletterů a je tedy součástí e-mail marketingu. K rozesílání e-mailů vašim stávajícím i potencionálním zákazníkům je velmi užitečné používat některou z online platforem pro sběr kontaktů a automatizované rozesílání e-mailů.

To vám umožní jednoduchým způsobem plánovat různé kampaně, informovat o nových produktech a dalších novinkách nebo rozesílat pravidelný bulletin. Co za vás však tato platforma neudělá, je tvorba kvalitních textů, které přimějí vaše čtenáře k požadované akci. K tomu potřebujete profesionální copywriting.

Kreativní copywriting

Kreativní copywriting můžete potřebovat pro tvorbu sloganů, titulků reklam nebo e-mailu i znělku televizní reklamy. Hlavním cílem kreativního copywritingu je zapamatovatelnost díky unikátnímu dojmu, který zanechá. Kreativní copywriting by se dal zařadit do reklamního copywritingu, nicméně chytlavý slogan, který se vryje do paměti cílového publika vyžaduje opravdu kreativní a strategické myšlení.

Na takové texty potřebujete kreativního copywritera, který tvoří nad rámec reklamního copy, dokáže na publikum pohlížet z nevšední perspektivy a komunikovat jedinečným způsobem. Takových lidí je na trhu opravdu málo.

Někdy stačí k prodeji drobná změna textu

Cit pro jazyk je v copywritingu nesmírně důležitý, protože i sebemenší změna slov může ovlivnit, jak bude publikum v internetovém prostředí reagovat. Uvedeme si pár příkladů, které jsou toho důkazem:

  • Facebook změnil tlačítko „Stát se fanouškem“ na „To se mi líbí“, protože zjistil, že uživatelé díky tomu kliknou na tlačítko dvakrát častěji. Jak sami vidíte, každé slovo může být rozhodující, zejména pokud jde o tlačítko vyzívající k akci. (Search Engine Journal)
  • Experimentování s textem na tlačítku výzvy k akci se může opravdu vyplatit. Ve společnosti Schuh například zjistili, že změna tlačítka „Koupit nyní“ na „Přidat do košíku“ vedla k 17% nárůstu lidí, kteří si zakoupili jejich produkty. (Econsultancy)
  • Podle Hubspotu personalizované výzvy k akci fungují o 20 % lépe než ty obecné. Uživatelé mají tendenci dobře reagovat na personalizaci, protože odpovídá jejich aktuální úrovni zájmu a znalostí.

Inspiroval vás tento článek k nějaké akci, třeba stát se copywriterem? Pak se rychle běžte podívat na užitečné tipy, jak na to. Na oplátku nám zase můžete pomoci se o tento článek podělit s dalšími čtenáři třeba jeho sdílením na sociálních sítích.


Mohlo by se vám také líbit:

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pin It on Pinterest

Share This