Off-page SEO je klÃÄovou souÄástà celkové SEO strategie pro zvÜšenà návÅ¡tÄvnosti webu. KromÄ zÃskávánà zpÄtnÃœch odkazů zahrnuje i dalÅ¡Ã propagaÄnà aktivity webu, které zajistà jeho atraktivitu pro internetové vyhledávaÄe a pÅivedou vám vÃce zákaznÃků. ZajÃmá vás, jaké to jsou? Pak pokraÄujte ve Ätenà tohoto Älánku.
Off-page SEO je neodmyslitelnÃœm faktorem celkového SEO vÃœkonu vaÅ¡eho webu. Jak uÅŸ ze samotného názvu vyplÃœvá, off-page SEO, nÄkdy také off-site SEO, zahrnuje jakékoli aktivity, které probÃhajà mimo web a které zvyÅ¡ujà jeho důvÄryhodnost a autoritu. CÃlem tÄchto technik je tedy podpoÅit sÃlu webu, a tÃm zlepÅ¡it jeho pozici ve vyhledávaÄÃch.
Jak dobÅe se web bude umÃsÅ¥ovat ve vÃœsledcÃch vyhledávánà ovlivÅujà spoleÄnÄ s on-page faktory. VzájemnÄ se doplÅujà a spoleÄnÄ utváÅejà celkovou strategii optimalizace webu pro vyhledávaÄe. Je vÅ¡ak dobré si ÅÃci, ÅŸe off-page SEO má pro vyhledávaÄe Äasto vÄtÅ¡Ã váhu vzhledem k menÅ¡Ã ovlivnitelnosti.
NejvÄtÅ¡Ã vÃœznam má pro off-site SEO linkbuilding, nicménÄ budovánà zpÄtnÃœch odkazů nenà jedinou taktikou. Off-page SEO se tÃœká jakÃœchkoli propagaÄnÃch aktivit vaÅ¡eho webu a vaÅ¡Ã znaÄky, jako je marketing na sociálnÃch sÃtÃch, recenze nebo jakékoli dalÅ¡Ã zmÃnky o webu nebo vaÅ¡Ã znaÄce.
Off-page SEO faktory jsou souÄástà strategie linkbuildingu a hrajà zásadnà roli pÅi hodnocenà stránky. AÄkoli se algoritmy vyhledávaÄů neustále mÄnÃ, důvÄryhodnost a autorita webu, které off-page SEO zajiÅ¡Å¥uje, stále hrajà nejdůleÅŸitÄjÅ¡Ã roli v hodnocenà stránky.
PÅestoÅŸe nikdo nezná pÅesnÃœ algoritmus vyhledávaÄů, data spoleÄnosti Moz ukazujÃ, ÅŸe off-page faktory tvoÅà pÅes 50 % hodnotÃcÃho faktoru, coÅŸ znamená, ÅŸe to, co se dÄje mimo váš web, je pro vyhledávaÄe cennÄjÅ¡Ã neÅŸ to, co se odehrává pÅÃmo na nÄm. MusÃme vÅ¡ak pro jistotu podotknout, ÅŸe kvalitnà obsah a on-page SEO zůstávajà stále základnÃmi souÄástmi úspÄchu a nesmÃme na nÄ zapomÃnat.
Off-page SEO je také nástrojem, kterÃœ vás odliÅ¡uje od konkurence. Zkuste tedy o off-page SEO uvaÅŸovat jako o budovánà reputace vaÅ¡eho webu. Je logické, ÅŸe webové stránky s dobrou povÄstà jsou povaÅŸovány za odbornÃky a autority ve svém oboru, zatÃmco stránky, které nikdo nezná, majà malou důvÄryhodnost nejen pro vyhledávaÄe, ale také pro návÅ¡tÄvnÃky webu.
Faktory, které Google podle průzkumu spoleÄnosti MOZ, na vaÅ¡em webu hodnotÃ, jsou hlavnÄ:
Velmi podstatnÜmi off-page faktory jsou ty, které hodnotà vÜsledky vašà linkbuildingové aktivity. Tedy kvalitu backlinků:
ProÄ tomu tak je? O kvalitÄ zpÄtnÃœch odkazů a jejich vÃœznamu se doÄtete v následujÃcÃch ÅádcÃch.
Linkbuilding je proces zÃskávánà kvalitnÃch zpÄtnÃœch odkazů na váš web. Prvnà a nejdůleÅŸitÄjÅ¡Ã vÄcÃ, kterou je tedy potÅeba si zapamatovat v rámci off-page SEO strategie, je vytváÅenà a sledovánà zpÄtnÃœch odkazů. Kvalitnà linky signalizujà vyhledávaÄům, ÅŸe je vaÅ¡e stránka spolehlivÃœm zdrojem informacÃ. V podstatÄ tak fungujà jako hlasy pro váš web.
Z tohoto důvodu je zásadnÃ, aby backlinky byly umÃstÄny na autoritativnÃch a tematicky souvisejÃcÃch webech. Odkazy lze zÃskat organicky, tedy tÃm, ÅŸe lidé sami na váš web odkazujà jako projev důvÄry, nebo cÃlenÄ prostÅednictvÃm úsilà (hostujÃcÃmi Älánky, spolupracà s influencery apod.).
ÄÃm vÃce autoritativnÃch zpÄtnÃœch odkazů webová stránka má, tÃm lépe ji Google a jiné vyhledávaÄe hodnotÃ. Studie Backlinko o faktorech hodnocenà vyhledávaÄů prokázala pÅÃmou souvislost mezi celkovÃœm poÄtem zpÄtnÃœch odkazů a hodnocenÃm vyhledávaÄe Google. Google jako hodnotÃcà faktor pouÅŸÃvá algoritmus PageRank, kterÃœ se zamÄÅuje na kvalitu a mnoÅŸstvà zpÄtnÃœch odkazů.
V linkbuildingu je mnoho způsobů, jak distribuovat váš obsah do jinÃœch kanálů, a tÃm podpoÅit sÃlu vaÅ¡eho webu. Mezi nejúÄinnÄjÅ¡Ã taktiky patÅÃ:
Brand building je termÃn oznaÄujÃcà budovánà znaÄky a je neodmyslitelnou taktikou celkové off-page SEO strategie. Pokud se nÄkde mluvà o vaÅ¡em brandu, vyhledávaÄe tomu pÅisuzujà jistÃœ vÃœznam. Jak ho tedy zahrnout do SEO strategie?
Do brand buildingu patÅà napÅÃklad PR, tedy jakákoli zmÃnka v médiÃch. Na rozdÃl od linkbuildingu nebude dané médium odkazovat na váš web, ale uvede jméno vaÅ¡Ã znaÄky (viz ukázka nÃÅŸe). ZmÃnka můşe bÃœt také pouÅŸita napÅÃklad formou citace.
ÄÃm vÃce se vaÅ¡e znaÄka bude dostávat do povÄdomà lidÃ, tÃm vÃce poroste poÄet jejÃch vyhledávánà na Googlu a Seznamu. PodobnÄ uÅŸiteÄné mohou bÃœt i různé online akce, jako jsou napÅÃklad webináÅe, které kromÄ zapojenà publika zvyÅ¡ujà povÄdomà o vaÅ¡Ã znaÄce.
Kvalitnà PR kampaÅ vám můşe pomoci také tÃm, ÅŸe se vaÅ¡e firma dostane do popÅedà vaÅ¡Ã cÃlové skupiny, pÅivede na váš web návÅ¡tÄvnost z doporuÄenÃ, zvÜšà celkové povÄdomà o znaÄce a postavà vás jako myÅ¡lenkového lÃdra ve vaÅ¡em oboru.
NejvÃœznamnÄjÅ¡Ãm ukazatelem toho, ÅŸe budujete svou znaÄku, je nárůst poÄtu jejÃho vyhledávánÃ. Tato vyhledávánà mohou zahrnovat vaÅ¡i znaÄku jako takovou, vaÅ¡e produkty, sluÅŸby nebo název domény. K zÃskánà pÅehledu o poÄtu vyhledávánà vaÅ¡eho webu ve vyhledávaÄÃch vyuÅŸijte nÄkterÃœ z nástrojů pro pÅehled klÃÄovÃœch slov, napÅÃklad Google Trends, zadejte název vaÅ¡Ã znaÄky nebo webu a zaÅ¡krtnÄte polÃÄko âtrendyâ. Můşete se také pokusit o zÃskánà odkazů na váš web z tÄchto vyhledávánÃ, vÄetnÄ nofollow odkazů, které mohou pÅilákat návÅ¡tÄvnÃky.
ObsahovÃœ marketing je dalÅ¡Ã důleÅŸitou off-page SEO taktikou. Publikovánà hodnotného a originálnÃho obsahu je velmi efektivnÃm způsobem, jak zÃskat zpÄtné odkazy, pozornost médià a prokázat odbornost, autoritativnost a důvÄryhodnost vaÅ¡Ã znaÄky (E-A-T, neboli Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness).
Content marketing můşe bÃœt souÄástà technik off-page i on-page SEO, jelikoÅŸ tvoÅit obsah můşete jak u sebe na webu, napÅÃklad v podobÄ blogovÃœch pÅÃspÄvků, infografiky (viz ukázka nÃÅŸe), videà apod., tak i mimo nÄj.
Tvorba obsahového marketingu na vlastnÃm webu můşe bÃœt velmi zajÃmavÃœm a pÅÃnosnÃœm způsobem off-page SEO. Na vlastnÃch stránkách můşete totiÅŸ tvoÅit libovolnÃœ obsah, samozÅejmÄ k tématu. Váš obsah vÅ¡ak je unikátnà a můşete zaujmout napÅÃklad jistou kontroverzÃ, která aÅ¥ chceme nebo ne, prodává. V tomto pÅÃpadÄ se jedná o tzv. Linkbaiting.
Off-site SEO je o upoutánà pozornosti a zÃskánà návÅ¡tÄvnosti pro váš web dÃky odchozÃm aktivitám, které pÅÃmo nesouvisejà s obsahem vaÅ¡Ã stránky. Propagujte tedy svou firmu prostÅednictvÃm videÃ, podcastů, infografik, citátů a Äehokoli, co vaÅ¡e cÃlové publikum oslovà a zaujme.
PÅestoÅŸe sociálnà sÃtÄ nejsou pÅÃmÃœm hodnotÃcÃm faktorem Googlu nebo jinÃœch vyhledávaÄů, mohou bÃœt pÅÃnosem pro zÃskánà urÄitého poÄtu nofollow odkazů. Jak toho dosáhnout? NapÅÃklad prostÅednictvÃm komentáÅů. Tyto odkazy, jak jsme si jiÅŸ dÅÃve vysvÄtili, by mÄly urÄitÄ bÃœt souÄástà vaÅ¡Ã odkazové strategie. Sociálnà sÃtÄ vám tedy mohou pÅinést nejen vÄtÅ¡Ã pozornost publika. Pokud se o vás mluvà na sociálnÃch sÃtÃch, zaruÄenÄ se o vás bude mluvit i jinde, coÅŸ podpoÅà pÅirozené vytváÅenà odkazů smÄÅujÃcÃch na váš web. KromÄ toho si vyhledávaÄe vÅ¡ÃmajÃ, jak moc je urÄitá stránka zmiÅovaná na Facebooku, Twitteru Äi LinkedInu.
Sociálnà sÃtÄ vám také pomohou zlepÅ¡it vaÅ¡e dosahy vzhledem k tomu, ÅŸe je vyuÅŸÃvá kolem 97 % digitálnÃch spotÅebitelů, a to nejen pro zábavu, ale také k vyhledávánà informacÃ. SdÃlenà vaÅ¡eho obsahu na sociálnÃch sÃtÃch můşe pÅitáhnout vaÅ¡Ã firmÄ velkou pozornost.
BlogeÅi a blogerky mohou hrát důleÅŸitou roli v off-page SEO strategii. Jejich vliv na online komunitu a ÄtenáÅe bÃœvá Äasto vÃœznamnÃœ, coÅŸ můşe pozitivnÄ ovlivnit viditelnost vaÅ¡eho webu. Pokud se rozhodnete spolupracovat s relevantnÃmi blogery, je vhodné zahrnout publikaci hostujÃcÃch Älánků na jejich blogu, recenze vaÅ¡ich produktů nebo sluÅŸeb a sdÃlenà obsahu na jejich sociálnÃch sÃtÃch.
Tato spolupráce pÅinášà cenné zpÄtné odkazy na váš web a pravdÄpodobnÄ také zvÜšenà návÅ¡tÄvnosti. PÅi vÃœbÄru blogerů je hlavnÃ, aby jejich obsah a publikum bylo v souladu s vaÅ¡Ãm cÃlovÃœm trhem, coÅŸ zajistà relevantnà odkazy a potenciálnà zvÜšenà konverzÃ.
Pokud provozujete mÃstnà firmu, mÄli byste mÃt zaloÅŸenÃœ firemnà profil v Google Business Profile (dÅÃve Google My Buisness: GMB). Jedná se o bezplatnÃœ nástroj spoleÄnosti Google, kterÃœ umoÅŸÅuje majitelům firem zobrazit své kontaktnà údaje a spravovat recenze v organickém vyhledávánà a mapách Google.
Pokud napÅÃklad hledáte restaurace v urÄité lokalitÄ nebo ve vaÅ¡em okolÃ, můşete na mapÄ vidÄt nejen vÃœsledky vyhledávánÃ, ale také jejich umÃstÄnà na mapÄ (viz ukázka nÃÅŸe). Jedná se o nástroj, kterÃœ vyuÅŸÃvá velká Äást potenciálnÃch zákaznÃků, proto byste ho mÄli vyuÅŸÃt ve váš prospÄch.
Google Business Profile je ve skuteÄnosti kritickÃœ faktor mÃstnÃho hodnocenà SEO, kterÃœ můşe zvÜšit viditelnost vaÅ¡eho webu na vysoce hodnotnÃœch pozicÃch na stránkách s vÃœsledky vyhledávánà Google. Váš profil v Google Business Profile Google hodnotà na základÄ nÄkolika faktorů, jako je pÅesnost a úroveŠúplnosti vaÅ¡ich údajů spolu s tÃm, jak se prezentujete.
Pro optimalizaci vaÅ¡eho profilu v Google Business Profile pouÅŸÃvejte relevantnà klÃÄová slova vÅ¡ude tam, kde je to vhodné, ale nepÅehánÄjte to s nimi. Zde je také nÄkolik dalÅ¡Ãch tipů pro optimalizaci vaÅ¡eho firemnÃho profilu v Google Business Profile:
PodrobnÄjÅ¡Ã informace najdete v naÅ¡em starÅ¡Ãm Älánku.
Jak jsme si uÅŸ Åekli na zaÄátku, cÃlem off-site SEO faktorů je zvÜšit důvÄryhodnost a autoritativnost vaÅ¡eho webu. A jednÃm ze způsobů, jak budovat důvÄru mimo váš web, jsou recenze na Googlu.
Můşete zaÄÃt tÃm, ÅŸe poşádáte vaÅ¡e zákaznÃky, aby vám zanechali hodnocenÃ. ÄÃm vÃce zákaznÃků budete mÃt, tÃm vÃce recenzà byste mÄli zÃskávat. Neváhejte také na tyto recenze reagovat. Prokáşete tÃm dalÅ¡Ãm návÅ¡tÄvnÃkům, ÅŸe jste ÅŸivÃœ ÄlovÄk, kterÃœ se svÃœmi zákaznÃky jedná s respektem a uznánÃm.
VyhledávaÄe, jako je Google, lidem poskytujà odpovÄdi prakticky na vÅ¡e, co je zajÃmá. A jednÃm z nejpopulárnÄjÅ¡Ãch zdrojů pro vyhledávánà informacà je právÄ Wikipedia. Tato internetová encyklopedie má v souÄasnosti vÃce neÅŸ 56 miliónů stránek ve 328 jazycÃch, coÅŸ z nà Äinà pátÃœ nejpopulárnÄjÅ¡Ã web na svÄtÄ. Google a Wikipedia jsou tedy dva nejvÃœznamnÄjÅ¡Ã hráÄi na internetu. A jak nejspÃÅ¡ sami vÃte, Wikipedia se zobrazuje na prvnà stránce vÃœsledků vyhledávánà pro vÄtÅ¡inu typů dotazů.
DÃky svojà popularitÄ se Wikipedie stala uÅŸiteÄnou strategià SEO, jelikoÅŸ umoÅŸÅuje podnikům upravovat a vytváÅet Älánky pro své zákaznÃky a umÃsÅ¥ovat své odkazy na jejà stránky. Jde o jednoduchÃœ a rychlÃœ způsob, jak zÃskat zpÄtnÃœ link. Je vÅ¡ak potÅeba si ÅÃct, ÅŸe se jedná o nofollow odkazy, které majà pÅedejÃt spamovánà a naduÅŸÃvánà linků.
VytvoÅit si vlastnà stránku na Wikipedii je sice trochu sloÅŸité, ale pokud si ji vaÅ¡e spoleÄnost zaslouÅŸÃ, mÄli byste ji mÃt. Pokud si myslÃte, ÅŸe se vám to hodÃ, můşete napÅÃklad spolupracovat se zkuÅ¡enÃœm editorem Wikipedie na vÃœvoji dobÅe strukturovaného obsahu, kterÃœ bude splÅovat poÅŸadavky a vypovÃdat o historii vaÅ¡Ã spoleÄnosti.
DalÅ¡Ãm způsobem, jak lze vyuÅŸÃvat Wikipedii, je zÃskávánà návÅ¡tÄvnosti z doporuÄenà prostÅednictvÃm citacà a nefunkÄnÃch odkazů. KdyÅŸ citace odkazuje na váš web, můşete mÃt návÅ¡tÄvnost z doporuÄenà od lidÃ, kteÅà hledajà původnà zdroj informacÃ. Jako zdroj Wikipedie navÃc nabÃœváte na důvÄryhodnosti.
Google se v souÄasnosti zamÄÅuje na hodnotnÃœ obsah, uÅŸivatelskÃœ zámÄr (cÃl, kterÃœ má uÅŸivatel pÅi zadávánà dotazu do vyhledávaÄe) a uÅŸivatelskou optimalizaci (snahu usnadnit a zpÅÃjemnit návÅ¡tÄvu a pouÅŸÃvánà vaÅ¡ich stránek). Z toho vyplÃvá, ÅŸe pÅi budovánà zpÄtnÃœch odkazů je důleÅŸitÄjÅ¡Ã vÃce brát ohled na uÅŸivatelskÃœ zámÄr neÅŸ na hledanou frázi.
Zda jsou vaÅ¡e odkazy dobré nebo Å¡patné vám pomůşe odhalit kompletnà analÃœza zpÄtnÃœch odkazů, kterou můşete zÃskat prostÅednictvà nÄkterého z online nástrojů, jako je napÅÃklad Aherfs apod., nebo vyuÅŸitÃm zkuÅ¡eného linkbuildera, kterÃœ vám kromÄ této analÃœzy můşe také poskytnout cenné rady v rámci SEO strategie a celkového vÃœkonu webu.
NezapomÃnejte také na to, ÅŸe off-page SEO faktory ovlivÅujà SEO vÃœkon webu jen z Äásti. Kvalitnà obsah na vaÅ¡em webu je král a dalÅ¡Ã on-page SEO faktory, jako je práce s klÃÄovÃœmi slovy, technické ÅeÅ¡enà webu a mnoho dalÅ¡Ãch, jsou stále základem úspÄchu vaÅ¡eho webu. PÅeÄÃst si o tom můşete v naÅ¡ich dalÅ¡Ãch ÄláncÃch.
NevadÃ, nechte vÅ¡e na nás, vyuÅŸijte moÅŸnost SEO konzultace nebo pojÄme rovnou vypracovat SEO analÃœzu webu.
PÅesnÃœ online návod na to, jak uspÄt v SEO tak, abyste zÃskali vÃce zákaznÃků.
V naÅ¡em e-booku najdete potÅebné informace a postupy, dÃky kterÃœm budete schopni pochopit, co je tÅeba udÄlat.