digiamo logo bile

Co všechno je off-page SEO?

27. 4. 2023
Obsah článku

Off-page SEO je klíčovou součástí celkové SEO strategie pro zvÜšení návÅ¡těvnosti webu. Kromě získávání zpětnÃœch odkazů zahrnuje i další propagační aktivity webu, které zajistí jeho atraktivitu pro internetové vyhledávače a přivedou vám více zákazníků. Zajímá vás, jaké to jsou? Pak pokračujte ve čtení tohoto článku.

Zdroj: https://elements.envato.com/podcast-recording-station-A5L9YDP

Co je off-page SEO?

Off-page SEO je neodmyslitelnÃœm faktorem celkového SEO vÃœkonu vaÅ¡eho webu. Jak uÅŸ ze samotného názvu vyplÃœvá, off-page SEO, někdy také off-site SEO, zahrnuje jakékoli aktivity, které probíhají mimo web a které zvyÅ¡ují jeho důvěryhodnost a autoritu. Cílem těchto technik je tedy podpořit sílu webu, a tím zlepÅ¡it jeho pozici ve vyhledávačích.

Jak dobře se web bude umísÅ¥ovat ve vÃœsledcích vyhledávání ovlivňují společně s on-page faktory. Vzájemně se doplňují a společně utvářejí celkovou strategii optimalizace webu pro vyhledávače. Je vÅ¡ak dobré si říci, ÅŸe off-page SEO má pro vyhledávače často větší váhu vzhledem k menší ovlivnitelnosti.

Největší vÃœznam má pro off-site SEO linkbuilding, nicméně budování zpětnÃœch odkazů není jedinou taktikou. Off-page SEO se tÃœká jakÃœchkoli propagačních aktivit vaÅ¡eho webu a vaší značky, jako je marketing na sociálních sítích, recenze nebo jakékoli další zmínky o webu nebo vaší značce.

Off-page SEO faktory

Off-page SEO faktory jsou součástí strategie linkbuildingu a hrají zásadní roli při hodnocení stránky. Ačkoli se algoritmy vyhledávačů neustále mění, důvěryhodnost a autorita webu, které off-page SEO zajiÅ¡Å¥uje, stále hrají nejdůleÅŸitější roli v hodnocení stránky.

PřestoÅŸe nikdo nezná přesnÃœ algoritmus vyhledávačů, data společnosti Moz ukazují, ÅŸe off-page faktory tvoří přes 50 % hodnotícího faktoru, coÅŸ znamená, ÅŸe to, co se děje mimo váš web, je pro vyhledávače cennější neÅŸ to, co se odehrává přímo na něm. Musíme vÅ¡ak pro jistotu podotknout, ÅŸe kvalitní obsah a on-page SEO zůstávají stále základními součástmi úspěchu a nesmíme na ně zapomínat.

Faktory off-page SEO zahrnují následující:

  • Doména, ze které vede odkaz: je důleÅŸité zohlednit popularitu webu, jeho aktuálnost, autoritativnost a relevantnost webu.
  • Počet odkazů, které vedou na váš web: získávat větší počet odkazů je sice jedním z cílů off-page SEO, nicméně více vÅŸdy neznamená lépe. V tomto případě je nezbytné pamatovat na to, ÅŸe kvalita vÅŸdy převaÅŸuje nad kvantitou. Budujte růst vaší sítě odkazů postupně a vÅŸdy z hodnotnÃœch zdrojů.
  • Počet domén, které směřují na váš web: abyste zjistili, jakÃœ počet odkazujících domén na váš web potřebujete získat, podívejte na to, jak je na tom vaÅ¡e konkurence a vytvořte si tzv. benchmark. Počet odkazujících domén se tak v kaÅŸdém odvětví můşe velmi liÅ¡it.
  • Dofollow a nofollow odkazy: přestoÅŸe oba typy odkazů jsou klikatelné, nofollow odkazy zpravidla nepřinášejí şádnou odezvu. Typicky se jedná například o odkazy v diskuzních fórech nebo na Wikipedii. I tyto odkazy vÅ¡ak mají svůj vÃœznam, podobně jako jiné propagační aktivity mimo váš web. PřirozenÃœ poměr dofollow a nofollow odkazů, například 80:20, je tedy důleÅŸitÃœ pro kvalitní odkazové portfolio.

Off-page SEO je také nástrojem, kterÃœ vás odliÅ¡uje od konkurence. Zkuste tedy o off-page SEO uvaÅŸovat jako o budování reputace vaÅ¡eho webu. Je logické, ÅŸe webové stránky s dobrou pověstí jsou povaÅŸovány za odborníky a autority ve svém oboru, zatímco stránky, které nikdo nezná, mají malou důvěryhodnost nejen pro vyhledávače, ale také pro návÅ¡těvníky webu.

Faktory, které Google podle průzkumu společnosti MOZ, na vašem webu hodnotí, jsou hlavně:

  1. Důvěryhodnost a autoritativnost hostitelské domény (23,87 %)
  2. Popularita odkazu na specifikovanou stránku (22,33 %)
  3. Anchor text zpětného odkazu (20,26 %)
  4. PouÅŸití klíčovÃœch slov na stránce (15,04 %)
  5. Registrace + údaje o hostingu (6, 91 %)
  6. NávÅ¡těvnost + míra prokliku, neboli CTR (6,29 %)
  7. Metriky sociálních grafů (5,30 %)
Off_page SEO
Zdroj: https://cdn.cognitiveseo.com/blog/wp-content/uploads/2018/03/off-page-pie-copyblogger-from-moz.gif

Velmi podstatnÜmi off-page faktory jsou ty, které hodnotí vÜsledky vaší linkbuildingové aktivity. Tedy kvalitu backlinků:

  • Text odkazu, neboli anchor text by měl obsahovat klíčové slovo a sdělovat, o čem odkazovaná stránka pojednává.
  • Tematická souvislost – zpětnÃœ odkaz by měl vÅŸdy přicházet z webu, kterÃœ sdílí související obsah, jako odkazovaná stránka.
  • Stáří odkazu – novější odkazy stránce vÅŸdy zajistí lepší umístění ve vyhledávači neÅŸ staré linky.
  • Autoritativní web – vyhledávače hodnotí, zda je zpětnÃœ odkaz umístěn na autoritativním webu, kterÃœ je zdrojem kvalitního obsahu.

Proč tomu tak je? O kvalitě zpětnÃœch odkazů a jejich vÃœznamu se dočtete v následujících řádcích.

Linkbuilding

Linkbuilding je proces získávání kvalitních zpětnÃœch odkazů na váš web. První a nejdůleÅŸitější věcí, kterou je tedy potřeba si zapamatovat v rámci off-page SEO strategie, je vytváření a sledování zpětnÃœch odkazů. Kvalitní linky signalizují vyhledávačům, ÅŸe je vaÅ¡e stránka spolehlivÃœm zdrojem informací. V podstatě tak fungují jako hlasy pro váš web.

Z tohoto důvodu je zásadní, aby backlinky byly umístěny na autoritativních a tematicky souvisejících webech. Odkazy lze získat organicky, tedy tím, ÅŸe lidé sami na váš web odkazují jako projev důvěry, nebo cíleně prostřednictvím úsilí (hostujícími články, spoluprací s influencery apod.).

Čím více autoritativních zpětnÃœch odkazů webová stránka má, tím lépe ji Google a jiné vyhledávače hodnotí. Studie Backlinko o faktorech hodnocení vyhledávačů prokázala přímou souvislost mezi celkovÃœm počtem zpětnÃœch odkazů a hodnocením vyhledávače Google. Google jako hodnotící faktor pouşívá algoritmus PageRank, kterÃœ se zaměřuje na kvalitu a mnoÅŸství zpětnÃœch odkazů.

V linkbuildingu je mnoho způsobů, jak distribuovat váš obsah do jinÃœch kanálů, a tím podpořit sílu vaÅ¡eho webu. Mezi nejúčinnější taktiky patří:

  • blogové příspěvky,
  • infografika,
  • podcasty,
  • videa,
  • fóra a diskuzní skupiny

Brand building

Brand building je termín označující budování značky a je neodmyslitelnou taktikou celkové off-page SEO strategie. Pokud se někde mluví o vaÅ¡em brandu, vyhledávače tomu přisuzují jistÃœ vÃœznam. Jak ho tedy zahrnout do SEO strategie?

Do brand buildingu patří například PR, tedy jakákoli zmínka v médiích. Na rozdíl od linkbuildingu nebude dané médium odkazovat na váš web, ale uvede jméno vaší značky (viz ukázka níşe). Zmínka můşe bÃœt také pouÅŸita například formou citace.

Zdroj: printscreen z Elle.cz

Čím více se vaÅ¡e značka bude dostávat do povědomí lidí, tím více poroste počet jejích vyhledávání na Googlu a Seznamu. Podobně uÅŸitečné mohou bÃœt i různé online akce, jako jsou například webináře, které kromě zapojení publika zvyÅ¡ují povědomí o vaší značce.

Kvalitní PR kampaň vám můşe pomoci také tím, ÅŸe se vaÅ¡e firma dostane do popředí vaší cílové skupiny, přivede na váš web návÅ¡těvnost z doporučení, zvÜší celkové povědomí o značce a postaví vás jako myÅ¡lenkového lídra ve vaÅ¡em oboru.

Sledujte vyhledávanost vaší značky

NejvÃœznamnějším ukazatelem toho, ÅŸe budujete svou značku, je nárůst počtu jejího vyhledávání. Tato vyhledávání mohou zahrnovat vaÅ¡i značku jako takovou, vaÅ¡e produkty, sluÅŸby nebo název domény. K získání přehledu o počtu vyhledávání vaÅ¡eho webu ve vyhledávačích vyuÅŸijte některÃœ z nástrojů pro přehled klíčovÃœch slov, například Google Trends, zadejte název vaší značky nebo webu a zaÅ¡krtněte políčko „trendy“. Můşete se také pokusit o získání odkazů na váš web z těchto vyhledávání, včetně nofollow odkazů, které mohou přilákat návÅ¡těvníky.

ObsahovÜ marketing

ObsahovÃœ marketing je další důleÅŸitou off-page SEO taktikou. Publikování hodnotného a originálního obsahu je velmi efektivním způsobem, jak získat zpětné odkazy, pozornost médií a prokázat odbornost, autoritativnost a důvěryhodnost vaší značky (E-A-T, neboli Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness).

Content marketing můşe bÃœt součástí technik off-page i on-page SEO, jelikoÅŸ tvořit obsah můşete jak u sebe na webu, například v podobě blogovÃœch příspěvků, infografiky (viz ukázka níşe), videí apod., tak i mimo něj.  

Zdroj: https://www.techwyse.com/wp-content/uploads/2021/08/image2.png

Tvorba obsahového marketingu na vlastním webu můşe bÃœt velmi zajímavÃœm a přínosnÃœm způsobem off-page SEO. Na vlastních stránkách můşete totiÅŸ tvořit libovolnÃœ obsah, samozřejmě k tématu. Váš obsah vÅ¡ak je unikátní a můşete zaujmout například jistou kontroverzí, která aÅ¥ chceme nebo ne, prodává. V tomto případě se jedná o tzv. Linkbaiting.

Off-site SEO je o upoutání pozornosti a získání návÅ¡těvnosti pro váš web díky odchozím aktivitám, které přímo nesouvisejí s obsahem vaší stránky. Propagujte tedy svou firmu prostřednictvím videí, podcastů, infografik, citátů a čehokoli, co vaÅ¡e cílové publikum osloví a zaujme.

Marketing na sociálních sítích

PřestoÅŸe sociální sítě nejsou přímÃœm hodnotícím faktorem Googlu nebo jinÃœch vyhledávačů, mohou bÃœt přínosem pro získání určitého počtu nofollow odkazů. Jak toho dosáhnout? Například prostřednictvím komentářů. Tyto odkazy, jak jsme si jiÅŸ dříve vysvětili, by měly určitě bÃœt součástí vaší odkazové strategie. Sociální sítě vám tedy mohou přinést nejen větší pozornost publika. Pokud se o vás mluví na sociálních sítích, zaručeně se o vás bude mluvit i jinde, coÅŸ podpoří přirozené vytváření odkazů směřujících na váš web. Kromě toho si vyhledávače všímají, jak moc je určitá stránka zmiňovaná na Facebooku, Twitteru či LinkedInu.

Sociální sítě vám také pomohou zlepÅ¡it vaÅ¡e dosahy vzhledem k tomu, ÅŸe je vyuşívá kolem 97 % digitálních spotřebitelů, a to nejen pro zábavu, ale také k vyhledávání informací. Sdílení vaÅ¡eho obsahu na sociálních sítích můşe přitáhnout vaší firmě velkou pozornost.

Vliv kvalitních blogerů na off-page SEO

Blogeři a blogerky mohou hrát důleÅŸitou roli v off-page SEO strategii. Jejich vliv na online komunitu a čtenáře bÃœvá často vÃœznamnÃœ, coÅŸ můşe pozitivně ovlivnit viditelnost vaÅ¡eho webu. Pokud se rozhodnete spolupracovat s relevantními blogery, je vhodné zahrnout publikaci hostujících článků na jejich blogu, recenze vaÅ¡ich produktů nebo sluÅŸeb a sdílení obsahu na jejich sociálních sítích.

Tato spolupráce přináší cenné zpětné odkazy na váš web a pravděpodobně také zvÜšení návÅ¡těvnosti. Při vÃœběru blogerů je hlavní, aby jejich obsah a publikum bylo v souladu s vaším cílovÃœm trhem, coÅŸ zajistí relevantní odkazy a potenciální zvÜšení konverzí.

ZaloÅŸte si profil v Google Business Profile

Pokud provozujete místní firmu, měli byste mít zaloÅŸenÃœ firemní profil v Google Business Profile (dříve Google My Buisness: GMB). Jedná se o bezplatnÃœ nástroj společnosti Google, kterÃœ umoşňuje majitelům firem zobrazit své kontaktní údaje a spravovat recenze v organickém vyhledávání a mapách Google.

Pokud například hledáte restaurace v určité lokalitě nebo ve vaÅ¡em okolí, můşete na mapě vidět nejen vÃœsledky vyhledávání, ale také jejich umístění na mapě (viz ukázka níşe). Jedná se o nástroj, kterÃœ vyuşívá velká část potenciálních zákazníků, proto byste ho měli vyuşít ve váš prospěch.

Zdroj: printscreen z Google.com

Google Business Profile je ve skutečnosti kritickÃœ faktor místního hodnocení SEO, kterÃœ můşe zvÜšit viditelnost vaÅ¡eho webu na vysoce hodnotnÃœch pozicích na stránkách s vÃœsledky vyhledávání Google. Váš profil v Google Business Profile Google hodnotí na základě několika faktorů, jako je přesnost a úroveň úplnosti vaÅ¡ich údajů spolu s tím, jak se prezentujete.

Tipy pro optimalizaci Google Business Profile

Pro optimalizaci vaÅ¡eho profilu v Google Business Profile pouşívejte relevantní klíčová slova vÅ¡ude tam, kde je to vhodné, ale nepřehánějte to s nimi. Zde je také několik dalších tipů pro optimalizaci vaÅ¡eho firemního profilu v Google Business Profile:

  • Buďte co nejkonkrétnější ve specifikování kategorie podnikání
  • Přidejte otevírací dobu, včetně víkendů a svátků
  • Vyplňte svou adresu, pokud máte fyzické sídlo
  • Nastavte oblast, ve které působíte
  • Přidejte své produkty a sluÅŸby
  • Přidejte fotky

Podrobnější informace najdete v našem starším článku.

Získávejte recenze

Jak jsme si uÅŸ řekli na začátku, cílem off-site SEO faktorů je zvÜšit důvěryhodnost a autoritativnost vaÅ¡eho webu. A jedním ze způsobů, jak budovat důvěru mimo váš web, jsou recenze na Googlu.

Můşete začít tím, ÅŸe poşádáte vaÅ¡e zákazníky, aby vám zanechali hodnocení. Čím více zákazníků budete mít, tím více recenzí byste měli získávat. Neváhejte také na tyto recenze reagovat. Prokáşete tím dalším návÅ¡těvníkům, ÅŸe jste ÅŸivÃœ člověk, kterÃœ se svÃœmi zákazníky jedná s respektem a uznáním.

VyuÅŸijte Wikipedii

Vyhledávače, jako je Google, lidem poskytují odpovědi prakticky na vÅ¡e, co je zajímá. A jedním z nejpopulárnějších zdrojů pro vyhledávání informací je právě Wikipedia. Tato internetová encyklopedie má v současnosti více neÅŸ 56 miliónů stránek ve 328 jazycích, coÅŸ z ní činí pátÃœ nejpopulárnější web na světě. Google a Wikipedia jsou tedy dva nejvÃœznamnější hráči na internetu. A jak nejspíš sami víte, Wikipedia se zobrazuje na první stránce vÃœsledků vyhledávání pro větÅ¡inu typů dotazů.

Zdroj: printscreen z Google.com

Díky svojí popularitě se Wikipedie stala uÅŸitečnou strategií SEO, jelikoÅŸ umoşňuje podnikům upravovat a vytvářet články pro své zákazníky a umísÅ¥ovat své odkazy na její stránky. Jde o jednoduchÃœ a rychlÃœ způsob, jak získat zpětnÃœ link. Je vÅ¡ak potřeba si říct, ÅŸe se jedná o nofollow odkazy, které mají předejít spamování a naduşívání linků.

Vlastní stránka na Wikipedii

Vytvořit si vlastní stránku na Wikipedii je sice trochu sloÅŸité, ale pokud si ji vaÅ¡e společnost zaslouşí, měli byste ji mít. Pokud si myslíte, ÅŸe se vám to hodí, můşete například spolupracovat se zkuÅ¡enÃœm editorem Wikipedie na vÃœvoji dobře strukturovaného obsahu, kterÃœ bude splňovat poÅŸadavky a vypovídat o historii vaší společnosti.

Citace a nefunkční odkazy

Dalším způsobem, jak lze vyuşívat Wikipedii, je získávání návÅ¡těvnosti z doporučení prostřednictvím citací a nefunkčních odkazů. KdyÅŸ citace odkazuje na váš web, můşete mít návÅ¡těvnost z doporučení od lidí, kteří hledají původní zdroj informací. Jako zdroj Wikipedie navíc nabÃœváte na důvěryhodnosti.

Na závěr

Google se v současnosti zaměřuje na hodnotnÃœ obsah, uÅŸivatelskÃœ záměr (cíl, kterÃœ má uÅŸivatel při zadávání dotazu do vyhledávače) a uÅŸivatelskou optimalizaci (snahu usnadnit a zpříjemnit návÅ¡těvu a pouşívání vaÅ¡ich stránek). Z toho vyplívá, ÅŸe při budování zpětnÃœch odkazů je důleÅŸitější více brát ohled na uÅŸivatelskÃœ záměr neÅŸ na hledanou frázi.

Zda jsou vaÅ¡e odkazy dobré nebo Å¡patné vám pomůşe odhalit kompletní analÃœza zpětnÃœch odkazů, kterou můşete získat prostřednictví některého z online nástrojů, jako je například Aherfs apod., nebo vyuÅŸitím zkuÅ¡eného linkbuildera, kterÃœ vám kromě této analÃœzy můşe také poskytnout cenné rady v rámci SEO strategie a celkového vÃœkonu webu.

Nezapomínejte také na to, ÅŸe off-page SEO faktory ovlivňují SEO vÃœkon webu jen z ÄÃ¡sti. Kvalitní obsah na vaÅ¡em webu je král a další on-page SEO faktory, jako je práce s klíčovÃœmi slovy, technické řeÅ¡ení webu a mnoho dalších, jsou stále základem úspěchu vaÅ¡eho webu. Přečíst si o tom můşete v naÅ¡ich dalších článcích.

Netroufáte si?

Nevadí, nechte vše na nás, vyuşijte moşnost SEO konzultace nebo pojďme rovnou vypracovat SEO analÜzu webu.

Obsah článku

Chcete získat nové návštěvy webu?

Pomůşeme Vám s jeho obsahem.
Chci bÃœt vidět!

Náš blog

Tipy a novinky z oblasti digitálního marketingu
Do blogu

Chtěli byste s námi probrat moÅŸnosti spolupráce?

Rádi vám poradíme a navrhneme moşnou strategii
Spojte se s námi
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram